Gespeeld: juli 2024 (Peter Hein)

Geplaatst door

Juli is voor mij altijd de vakantiemaand, dus dat betekent dat ik vooral veel vlotte spelletjes speel die makkelijk in de koffer passen. Dit jaar waren dat vooral Sea Salt & Paper en Scout. Deze maand bereikte ik ook een bijzondere mijlpaal, want ik registreerde mijn 15.000e gespeelde spel sinds ik in 2000 begon dat vast te leggen. De eer viel te beurt aan Crokinole, een spel dat overigens niet meeging op vakantie.

Er kwamen gelukkig ook wat nieuwe spellen op tafel. De leukste daarvan vond ik Sky Team. Dit was vorig jaar een van de grote hits op Spiel, reden genoeg voor 999 Games om het ook hier op de markt te brengen. Ik had het een keer op BGA gespeeld, maar was niet onder de indruk. Het was niet zo slaapverwekkend saai als de flight simulatorspellen die in de jaren 1990 zo populair waren, maar warm werd ik er niet van. Aan tafel bleek het een heel ander verhaal. De opdracht is duidelijk, maar zonder communicatie tijdens het inzetten van je dobbelstenen om het vliegtuig veilig en op tijd te laten landen is best complex. Omdat het erg snel is, speelden we het vijf keer achter elkaar. Slechts een landing daarvan was succesvol, dus we hebben nog wat te leren voordat we met de uitdagender scenario’s aan de slag gaan.

Cahoots speelde ik met mijn neefje, dat dit voor z’n verjaardag had gekregen. Dit is een toegankelijk samenwerkingspelletje, waarbij de spelers om beurten een kaart afleggen op een van de vier open aflegstapels. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad moet je een aantal opdrachten voltooien, zoals ‘Alle kaarten moeten groen of paars zijn’ of ‘De som van de oranje kaarten moet 11 zijn’, enzovoort. Sommige opdrachten zijn makkelijker dan andere, en bepaalde combinaties werken elkaar zelfs tegen. Tactisch spelen is het devies, en net als met Sky Team moet je een beetje op elkaar ingespeeld zijn. Helaas ging het twee keer mis.

Evolution: Another World speelde ik met mijn andere neefje en mijn zus, dat het spel voor hem gekocht had. Doel van het spel is om als eerste drie dieren te transformeren door ze van voldoende energie te voorzien. In je beurt mag je een nieuw dier op tafel leggen, een dier een extra eigenschap geven door er een kaart op te leggen, of energie uit je voorraad bij een dier te leggen. Energie is beperkt, en sommige eigenschappen staan je toe die van een tegenstander te stelen, of op andere manieren te verdienen. Je moet eigenschappen dus goed combineren, en ook opletten wat je tegenstanders doen. En de tijdsdruk is groot, zoals dat in een race gaat. Mooie dieren maken met allemaal handige eigenschappen is leuk, maar uiteindelijk moet er wel getransformeerd worden. Een snel en vermakelijk familiespel.

Mijn oudste neefje heeft een passie voor dieren en speelt dus graag spellen waarin ze de hoofdrol spelen, en had zelf Flipology meegebracht. Het zal ook helpen dat hij er erg bedreven in is. In dit kaartspel krijgt elke speler negen kaarten, en legt daarvan zeven dicht voor zich, in een volgorde naar keuze. Je speelt drie ronden, en elke ronde mag je een van je kaarten omdraaien en het effect van die kaart uitvoeren. Dat betekent vaak extra kaarten omdraaien, of een kaart met een medespeler ruilen. Omgedraaide kaarten leveren ook weer punten op, waarvan je er natuurlijk de meeste moet scoren. Echte veelspelers zullen dit niet snel op tafel leggen, maar met kinderen is het stuk leuker dan dat eeuwige Uno.

Jekyll & Hyde vs. Scotland Yard is een coöperatief slagenspel voor twee spelers dat geïnspireerd is op Jekyll vs. Hyde. Ook hier bepaalt de volgorde waarin de drie kleuren gespeeld worden hun onderlinge rang, en kun je drankjes spelen om bepaalde reacties op te wekken. Doel van het spel is om twee rondes Jekyll/Hyde te laten ontsnappen door hem (hen?) een exact aantal stappen te laten zetten op het bord. Het aantal stappen wordt bepaald door het aantal slagen van de speler die er de minste haalde. Te veel en je schiet je doel voorbij, te weinig en je wordt gepakt. Behalve beide spelers kan ook de neutrale Stad slagen halen, en de spelers moeten aan het begin van de ronde vier van hun kaarten aan de Stad geven. Ook dat moet je zo uitkienen dat de Stad niet te veel, maar ook niet te weinig slagen haalt. Veel bewegende delen dus, maar het spel bouwt langzaam op in tien hoofdstukken. Met hoofdstuk vier speel je de volledige regels, daarna komen er extra uitdagingen bij. Ik ben nog niet voorbij hoofdstuk twee gekomen en vond het een interessant maar ook lastig te doorgronden slagenspel. Je moet echt goed opletten wat je doet en tussen de ronden stevig overleggen met je partner wat de strategie zal zijn. Want als het slagenspel eenmaal begint is stilte geboden…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *