startpagina terug naar Spel aan de Maas
Klik op de volgende regel op de eerste letter van het spel waar je naar zoekt.
1-9
Spelverslag van Tikal

Sessies:

3 april 2007
10 januari 2006
11 januari 2005
2 april 2002
12 februari 2002

3 april 2007

Spelers: Bas en Femke

Peter Hein had Wallenstein klaargelegd dat hij graag eens wilde spelen. Dat kon echter maar met vijf, terwijl we met z'n zessen waren. Bas had de herinnering dat hij er niet zo van onder de indruk was, en wilde wel iets anders doen. Femke maakte het niet zoveel uit en gelukkig voor Bas wilde ze hem wel gezelschap houden. Samen togen ze naar zolder op zoek naar een beetje serieus spel dat niet alleen volgens de doos met twee kan (zoals Adel Verpflichtet), maar dan ook nog leuk is. Bas stelde Tikal voor en Femke, die het nog niet kende, sloot zich erbij aan.
In het begin gingen de spelers vrijwel gelijk op. Men stond redelijk verspreid over het nog kleine speelgebied en als er een tegel met vier schatten getrokken werd, konden beide spelers er twee nemen. En ook de nog weinige tempels werden in de eerste twee tellingen vrijwel gelijk gescoord.
Daarna veranderde de situatie. Femke trok veruit de meeste schattegels, waar ze dan twee van de twee of drie schatten van kon nemen. Aan het eind had ze hierdoor 22 schatpunten, tegen 14 voor Bas. Die trok echter de meeste tempels en had ook meer ervaring in het tactisch neerleggen hiervan in de buurt van zijn kampementen. Zo kon hij makkelijker zijn mensen tussen de dure en zwaar bevochten tempels verplaatsen en scoorde hier genoeg mee om de achterstand in schatten ruimschoots te compenseren.
Bas had de ervaring van een vorig spel met twee dat er een stadium was waarin er (door de beperkte voorraad expeditieleden en een veel groter aantal actiepunten per speler dan met z'n vieren) eigenlijk niets nuttigs meer te doen was. Hoewel Femke deze indruk bevestigde, had Bas daar deze keer geen last van en bleef tot het laatst mensen verplaatsen van de goedkope tempels bij het basiskamp naar de duurdere in de uithoeken.

Uitslag: Bas 160, Femke 134
Waardering: Bas 4½, Femke 4

10 januari 2006

Spelers : Bas en Dirk Jan

De opkomst bereikte deze dag een dieptepunt. Alleen Dirk Jan en Bas waren er. Dat kwam waarschijnlijk ook doordat pas heel laat iemand een plek ter beschikking had gesteld. Ze doken in de kast op zoek naar een leuk spel dat ook voor 2 spelers geschikt is en kwamen uit bij Tikal. Beiden kenden het spel en ze besloten de versie voor gevorderden te spelen, die ze nog niet eerder gedaan hadden.
Bij de versie voor gevorderden moet je overwinningspunten bieden op de oerwoudtegels. De hoogste bieder mag eerst spelen en een van de twee (met 2 spelers) tegels uitzoeken. Vaak bleek het eerst zetten meer reden om te bieden dan de keus aan tegels, zeker als er schatten te halen waren. Ook de aanwezigheid van een vulkaantegel bleek vaak tot hogere boden te leiden. In de laatste ronde daarentegen wilden beide spelers graag laatst, om op de ander te kunnen reageren. Daar kun je echter niet voor bieden. Als iedereen past gaat de linkerbuurman van degene die de vorige ronde als laatste was eerst. Met twee spelers betekent dit dat dezelfde speler weer eerst gaat en dat iemand die eens laatste is dat desgewenst zo kan houden.
Al vlug kwamen er twee rondes met steeds een tegel met vier schatten. Bas bood hier flink op om de schatten bij zijn poppetjes te leggen en eerst te kunnen graven. Hij had echter niet genoeg nagedacht of hij de tweede ronde wel genoeg actiepunten had om zowel de overgebleven schatten van de vorige ronde als de nieuwe schatten op te graven. Het resultaat was dat beide spelers 4 schatten hadden, maar Bas daar veel voor had betaald.
Hij leerde daar wel van, want door veel op schatten te bieden had hij uiteindelijk beduidend meer ervan dan Dirk Jan. Met vier spelers is het nadeel van schatten halen dat dat je veel actiepunten kost. Dit bleek bij twee spelers geen probleem. Omdat je twee keer zo vaak aan de beurt bent, maar evenveel poppetjes hebt, heb je actiepunten zat.
In de eindfase van het spel hadden de spelers weinig te doen. Bij alle dure tempels hadden ze ongeveer evenveel poppetjes. Ieders poppetjes waren op en verplaatsen van poppetjes betekende slechts het inruilen van de meerderheid bij de ene tempel voor de die bij de andere tempel.
Tot de laatste ronde. Doordat Dirk Jan laatst ging en eerst in de laatste telronde had hij 20 actiepunten tegelijk te besteden. Ook had hij een kamp op slechts een steen afstand van een dure tempel waar beide spelers erg veel poppetjes (inclusief hun leider) hadden. Zo kon hij die tempel massaal verlaten en daarmee (mede via de gang tussen zijn kampen) bij meerdere tempels een meerderheid krijgen. Daarmee kwamen weliswaar veel poppetjes van Bas vrij om iets anders te doen, maar doordat hij nog maar tien actiepunten had en slechtere routes kon hij daar minder mee.
Hoewel Dirk Jan hiermee meer tempelpunten binnenhaalde was het niet voldoende om de achterstand door zijn gebrek aan schatten in te lopen en Bas won het spel. Hoewel Bas het spel normaal een 5 geeft trok hij nu een half puntje af omdat met twee spelers later in het spel te weinig interessants te doen is. Wellicht zou je het eens moeten proberen met de poppetjes en kampen van twee kleuren ieder als je met twee spelers bent.

Uitslag: Bas 171, Dirk Jan 151
Waardering: beiden 4½

11 januari 2005

Spelers: Bas, Helène en Shuk-ha

Bas had wel zin in een spelletje Tikal. Shuk-ha en Helène schoven aan. Zij hadden het beiden nog nooit gespeeld. Nadat Bas het spel had uitgelegd konden we beginnen. Elke beurt moest je een terreinvlak (kaal oerwoud, tempels, schatten en vulkanen) neerleggen. Je was verplicht deze aan te leggen aan ontgonnen grond. Zodra een vulkaan ontdekt werd, werd het spel tijdelijk onderbroken voor een waarderingsronde. In elke beurt kon je vervolgens 10 actiepunten besteden om je positie te verbeteren. De actiepunten konden op verschillende manieren benut worden onder andere door nieuwe deelnemers (houten speelstukken) op het speelbord in te brengen (in basiskamp) of de positie van de aanwezige deelnemers te verbeteren. Je kon punten verdienen door de meeste deelnemers te hebben bij tempels (bij een puntentelling) of door schatten op te graven.
Bas had als strategie om zo snel mogelijk een tempel te vergroten door het tempelniveau te verhogen. Hij was alleen vergeten, dat Shuk-ha hier mooi van kon profiteren. Ze had namelijk al een expeditieleider in de buurt staan, die hoefde ze alleen te verplaatsen. Voor de telling geldt dat de expeditieleider drie punten waard is en een deelnemer slechts een punt waard is. Hierdoor haalde ze gemakkelijk een meerderheid aan deelnemers en kon ze de tempel bewaken door een deelnemer op de tempel te zetten. Het voordeel hiervan is dat je de tempel niet meer kan kwijtraken. Bij elke waardingsronde kreeg ze hiervoor punten. Helaas geldt als spelregel dat je maximaal twee tempels mag bewaken.
Daarnaast kunnen de deelnemers verplaatst worden naar een locatie waar schatten liggen. Bas en Helène hadden het geluk, dat ze vroegtijdig schatten konden bemachtigen. Hier konden ze iedere waarderingsronde van profiteren. Elke schat is bij de waardingsronde een punt waard. Indien je twee identieke schatten hebt krijg je er meer punten voor.

Uitslag: Helène 125, Shuk-ha 104, Bas 100
Waardering: Bas 5, Shuk-ha en Helène 4

2 april 2002

Spelers: Dagmar, Sten en Willemien

Dagmar wilde eigenlijk heel graag Medina uitproberen, maar Sten had dit spel al eens gespeeld en was er niet heel enthousiast over en wilde liever iets anders. Hij wilde heel graag Tikal eens proberen en aangezien Dagmar dit ook een heel leuk spel vond, ging ze hiermee akkoord. Willemien schoof ook nog aan. Sten was de enige die het spel niet kende en dus werd het nog even snel door Willemien en Dagmar uitgelegd. Willemien en Sten dachten iedere beurt heel lang na over de beste strategie. Sten vond achteraf dat er wel een zandloper gebruikt had kunnen worden om de snelheid er een beetje in te houden. Sten had aan het eind van het spel nog heel veel mannetjes niet op het bord staan, maar de mannetjes die er stonden waren wel heel effectief geplaatst en leverden veel punten op. Bovendien had hij heel veel schatten verzameld wat ook nog de nodige punten opleverde. Willemien had er voor gekozen om haar poppetjes wat gespreid neer te zetten en probeerde zo overal wat punten te pakken. Hierdoor was ze wel kwetsbaar voor een “hostile takeover”, wat haar weer punten kostte. Dagmar had haar mannetjes op een paar gebieden geconcentreerd, waardoor ze relatief veilig de tempels kon uitgraven. Verder had ze redelijk wat schatten verzameld die ook nog de nodige punten opleverden. De eerste 2 telrondes bleven de scores van de drie spelers dicht bij elkaar. In de derde speelronde wist Sten een behoorlijke voorsprong te nemen. In de laatste telronde moest hij een hiervan nog wel wat inleveren, maar hij hield genoeg over om als winnaar uit de bus te komen.

Uitslag: Sten 128, Dagmar 121, Willemien 117
Waardering: Dagmar en Sten 4½, Willemien 4

12 februari 2002

Spelers: Dagmar, Jasper, Jorrit en Niek

Jasper wilde graag Tikal eens proberen, waar Jorrit ook wel voor in was. Dagmar en Niek legden de regels uit, en het oerwoud was klaar voor ontbossing, ahem, ontdekking. Notities zijn verder niet gemaakt, maar het gerucht doet de ronde dat het Jasper was die won.

terug naar boven