startpagina terug naar Spel aan de Maas
Klik op de volgende regel op de eerste letter van het spel waar je naar zoekt.
1-9
Spelverslag van Morgenland

Sessies:

10 april 2007
23 januari 2007
3 oktober 2006
14 maart 2006
27 mei 2003
29 april 2003
4 februari 2003
21 januari 2003
6 augustus 2002
9 juli 2002
2 juli 2002

10 april 2007

Spelers: Else, Niek en Wendy

Mark had Morgenland in de kast liggen, een spel dat Else nog niet eerder had gespeeld. Aangezien Wendy nog verwacht werd en de andere spelers al met een ander spel begonnen, viel de keus op dit spel omdat het een van Niek zijn favoriete spellen is en hij zich meende te herinneren dat Wendy het ook een leuk spel vindt. Dit bleek te kloppen en Wendy schoof aan.
Tegen twee ervaren spelers was het voor Else in het begin erg lastig. Zij zette hoog in op de plaatsen waar de artefacten te verdienen zijn, terwijl zij niet de edelstenen had vergaard om ze te kunnen betalen. Wendy en Niek liepen dan ook snel uit. Niek had bij het opzetten echter een foutje gemaakt door alle artefacten over drie stapels te verdelen, in plaats van drie stapels van maximaal vijf. Daardoor waren er veels te veel ronden in het spel. Toen Niek dit ontdekte waren ze al in de zesde ronde. Besloten werd om daarna nog 1 ronde te doen. Niek had in de voorlaatste ronde zeven artefacten tegen zes van Wendy en vier van Else (die steeds beter in het spel kwam). Wendy en Else hadden echter meer edelstenen zodat het nog zeer spannend zou worden. Niek gokte op een artefact dat hij wel net kon betalen maar waarvoor Else net wat meer had geboden. Wendy won de overige twee artefacten en behaalde daarmee de overwinning (bij een tiebreaker had ze ook nog de meeste perkamenten gehad).
Het spel werd weer goed gewaardeerd. Elke ronde is spannend!

Uitslag: Wendy 8, Niek 7, Else 5
Waardering: Niek 5, Wendy 4½, Else 4

23 januari 2007

Spelers: Bas, Dirk Jan, Ilja, Mark en Peter Hein

Ook Ilja was onbekend met Morgenland. Uit de regelboekjes zou je het niet halen, maar Morgenland is een vrij eenvoudig spel dat zo is uitgelegd. De eerste paar ronden lieten direct een verschil zien tussen de spelers die het vaker gedaan hadden en degenen die het voor het eerst deden. Bas en Dirk Jan lieten de toverkaarten geheel links liggen, terwijl Mark en Ilja er wel pap van lustten. Peter Hein haalde in het begin ook een paar, maar had daarna geen fiche meer over voor de tent; die zette hij liever in in het paleis of de grotten.
Bas maakte een goede start door in de eerste ronde direct twee artefacten te kunnen kopen. Twee rondes later herhaalde hij dat en leek hij op rozen te zitten. Ook Mark slaagde hier een keer in, terwijl Dirk Jan, Ilja en Peter Hein af en toe overal naast grepen; in het paleis bewijst de waarde van de startspelerfiguur zich echt.
Opvallen was dat Ilja voor de schatten bijna iedere beurt een beroep deed op de marktkoopman in de stad. De anderen waren altijd goed vertegenwoordigd in de drakengrotten. Mark en Ilja begonnen de smaak van het spel steeds beter te pakken te krijgen, wat zich onder meer uitte in het veelvuldig spelen van toverkaarten. Dei zouden nog hun effect hebben bij de laatste schat…
Na vijf rondes waren alle paleiskamer leeg op de eerste na. Daar lag nog een enkele sleutel. In de zesde ronde zette iedereen daar dus fors op in. Alleen Bas had nog maar weinig schatten over en koos dus maar voor de drakengrotten om toch iets te doen te hebben (vermoedelijk had hij toch al de meeste artefacten). Een actiekaart van Ilja, die Mark nota bene aan haar had gegeven, gooide echter roet in het eten. Iedereen moest zeven schatten inleveren, met als gevolg dat niemand de sleutel nog kon betalen. Een zevende ronde was dus nodig.
Weer zette iedereen alles in op de sleutel. Bas, die weer aardig wat schatten had verzameld, was nu ook van de partij. Net als in de vorige ronde was het Peter Hein die het meest had ingezet en daarmee het artefact mocht kopen. Maar niet heus. Ilja gooide weer roet in het eten door een Zonsverduistering te spelen, waardoor alle even fiches verdwenen. Iedereen had al een artefact gespeeld en dus kon niemand de kaart tegengaan. Voor Peter Hein leek er niks aan de hand, want hij was slechts een fiche kwijtgeraakt. Maar tot ieders verbazing (en ontzetting van een enkele speler) speelde Mark nu de Maansverduistering, waardoor ook alle oneven fiches uit het paleis geschopt werden. Wederom kon niemand dus de sleutel bemachtigen.
Inflatie was het gevolg, want de volgende ronde had iedereen nog meer schatten om voor de sleutel in te zetten. En voor de derde keer had Peter Hein het meest ingezet, nu achttien om precies te zijn. Zou het dan toch lukken? Welnee, Ilja speelde eerst een kaart waarmee ze een fiche van Peter Hein verdreef. Door het inzetten van zijn verdubbelaar wist hij de impact daarvan te beperken. Maar weer deed Mark mee en hij verjoeg een tweede fiche. Dat was voldoende om Peter Hein van zijn eerste positie in het paleis te verdrijven. Vreemd genoeg kon Mark noch Ilja hiervan profiteren. Tot zijn eigen verbazing was het koploper Bas die de sleutel voor de bescheiden som van vijftien schatten mocht incasseren. Zijn overwinning was daarmee des te duidelijker.
Al met al was het een gedenkwaardig potje Morgenland met een bizar slot. Iedereen kon de humor van het gerekte einde wel inzien (al was Peter Hein vermoedelijk wat minder enthousiast geweest als die acties hem de eerste plaats hadden gekost). Dirk Jan vindt het al lang niet zon verschrikkelijk spel meer (al is de mate van controle hem nog steeds wat te laag) en Ilja vond het al met al een leuk spel, ondanks een matige eerste indruk aan het begin van het spel.

Uitslag: Bas 9, Mark 6 (1 boekrol en 14 schatten), Dirk Jan 6 (1 boekrol en 9 schatten), Peter Hein 5 (maar wel 24 schatten over!), Ilja 4
Waardering: Bas, Ilja, Mark en Peter Hein 4, Dirk Jan 3

3 oktober 2006

Spelers: Bas, Dagmar, Niek en René

Dagmar zag bij Rene Morgenland in de kast staan en wilde dat graag weer eens doen. Ze had geen moeite om andere enthousiastelingen te vinden en na een kleine opfrisser over de regels kon men snel beginnen.
Dagmar vond het tijd om eens een andere tactiek dan anders te proberen. Ze verzamelde eerst alleen maar veel schatten, in de hoop later veel artefacten te kunnen kopen. Het idee was dat ze dan niet iedere ronde een fiche aan de paleiswacht kwijt zou zijn. De tactiek bleek niet veel succes op te leveren. Dagmar dacht zelf dat dat kwam omdat anderen de in het begin verzamelde artefacten konden gebruiken. Zo stond ze halverwege het spel op een zeker moment als enige in een paleiskamer met een fiche van 1. Maar het goedkope artefact ging aan haar voorbij toen Bas zijn vliegende tapijt inzette. Ook Niek had veel profijt van zijn vroeg gekochte verdubbelaar.
De toverkaarten waren geheel niet in trek. Bas kocht er in totaal drie, waar hij in het begin veel te veel voor betaalde, en de anderen deden geen enkele poging. Dat begon Bas beter te begrijpen toen hij bij het spelen van een kaart eraan herinnerd werd dat je daar een artefact voor moet spelen. Dat was hij even vergeten en het maakt de toverkaarten toch wel duur. Verder was hij nu het enige doel voor de veto-artefacten van de anderen. Uiteindelijk kon hij 1 kaart nuttig gebruiken om de 1-voor-3 ruilactie weg te kapen.
Rene was de enige die vaak voor de twee-artefacten actie ging. Die gebruikte hij dan voor een sleutel van het paleis en zijn verdubbelaar. Ook Dagmar gebruikte vaak een sleutel, terwijl Niek en Bas het met een fiche van 6 of 7 probeerden. De laatste twee rondes werd echter twee maal de 10 wachter getrokken. Dit stuurde met name de plannen van Niek voor het kopen van artefacten danig in de war. De laatste ronde kon hij hierdoor het artefact waar hij op aasde niet meer betalen.
Tot de laatste ronde ging het ongeveer gelijk op met de aantallen artefacten. In de laatste ronde wist Bas er echter tot zijn eigen verbazing maar liefst drie in de wacht te slepen, daarmee op een ruime voorsprong komend.

Uitslag: Bas 8, Rene 6, Dagmar en Niek 5 met gelijke tie-breakers (1 perkament, 3 schatten)
Waardering: Dagmar en Niek 5, Bas en Rene 4.

14 maart 2006

Spelers: Willemien, Angela en Dirk Jan

Angela en Willemien willen wel weer eens een keer Morgenland spelen. Dirk Jan is niet enthousiast over het spel, maar heeft het al een tijd niet meer gespeeld, dus is wel weer nieuwsgierig wat hem niet aantrok in dit spel, dat de meeste anderen wel goed bevalt.
Angela heeft het nog nooit gespeeld, maar het spel is vrij snel uitgelegd. Vanaf de eerste ronde wordt er geprobeerd om de schatten uit het paleis te stelen. Angela heeft hier duidelijk minder ervaring en mist een paar keer de buit. Dirk Jan haalt één ronde twee schatten binnen, maar moet een andere ronde een schat laten lopen. Willemien scoorde iedere ronde één schat.
Op het einde van het spel blijkt hij de meeste tie-breker schatten te hebben verkregen. Angela heeft nog veel schatten over. Maar zij had in het paleis vaak te weinig ingezet om een schat te claimen.
Het is Dirk Jan aan het einde weer duidelijk wat hem niet aan het spel beviel: te veel onzekerheden bij het inzetten van de speelstukken en een te grote invloed van de kaarten.
Zijn tegenstanders zijn het met het tweede wel een beetje, maar met het eerste in het geheel niet eens.

Uitslag: Dirk Jan 7 (2), Willemien 7 (1), Angela 4 (0)
Waardering: Angela en Willemien 4, Dirk Jan 2½

27 mei 2003

Spelers: Helen, Niek en Peter

Aangezien Peter nog niet bekend was met het spel Morgenland en het voor Helen en Niek tot de favoriete spellen behoort, werd voor Morgenland als eerste spel van de avond gekozen. Na een uitleg van de regels kon het spel van start.
Doordat Helen en Niek het spel al vaker hebben gespeeld, zetten zij de eerste beurten hun fiches beter in. Hoog om edelstenen te scoren in de bunker bij de draken en laag om de artefacten te veroveren. Peter had bij de artefacten te hoog ingezet zodat met name Niek in de eerste beurten goed kon inzamelen (vier artefacten in de eerste twee ronden). De derde ronde scoorde iedereen een artefact zodat Niek een behoorlijke voorsprong bleef houden. Dit dwong Helen en Peter tot samenwerken. In de vierde ronde dreigde Niek weer de nodige artefacten te kunnen kopen, totdat Peter een toverkaart speelde waarbij alle spelers zeven edelstenen moesten inleveren. Niek kon daardoor geen artefacten in plaats van twee artefacten kopen. Helen wist hiervan zeer goed te profiteren door maar liefst drie artefacten in een beurt te kopen. Met name Helen wist dus te profiteren van de samenwerking, hetgeen haar een nominatie voor de rat van de week opleverde.
De beurt daarna herhaalde dit zich toen Peter een vergelijkbare kaart speelde en iedereen vijf edelstenen diende te betalen. Opnieuw wist Helen hiervan te profiteren omdat Niek nog maar een artefact kon betalen en zij de overige twee wist te bemachtigen. Dit leverde haar net de winst, aangezien zij nu een artefact meer had dan Niek (die wel twee perkamentrollen had).
Het spel werd hoog gewaardeerd vanwege de vele mogelijkheden die je als speler hebt om het spel te beïnvloeden (zeker met weinig spelers) en de hoog oplopende spanning.

Uitslag: Helen 8, Niek 7, Peter 3
Waardering: Niek 4½, Helen en Peter 4

29 april 2003

Spelers: Bas, Pascal en Sten

Pascal had ook nog Morgenland liggen en nog niet gedaan. Ook dit vond Bas een erg goed spel, dus de keus was snel gemaakt.  Bas legde het uit, maar de eerste ronde hadden Pascal en Sten het nog niet zo erg goed door. Ze boden veel te hoog in het paleis en konden hun bod niet betalen, waardoor Bas twee artefacten voor 1 respectievelijk 2 schatten verkreeg tegen de anderen geen. Die voorsprong bleek niet meer in te halen. In de volgende rondes werden steeds alle artefacten verkocht, waardoor de laatste ronde om nog 1 artefact ging. Pascal had hier maar liefst 21 schatten voor over.

Uitslag: Bas 8, Sten 6, Pascal 4.
Waardering: Bas 4, anderen niet genoteerd.

4 februari 2003

-geen verslag-

21 januari 2003

Spelers: Frank, Hieke, Jorrit en René

René, Jorrit, Frank en Hieke kropen bij elkaar voor een spelletje Morgenland. Niek, die het spel al vaker had gespeeld, werd bereid gevonden zich even los te maken van Tyros  en verzorgde een korte speluitleg. Dit zorgde voor nogal wat verwarring, aangezien Frank door hem werd aangesproken als Chiel. Althans, dat dacht Frank. De nietsvermoedende, speluitleggende Niek had het echter niet over personen, maar over kleuren en Frank speelde met geel (Chiel = geel). Afgezien van deze misverstanden verliep de uitleg vlot en kon met het spel begonnen worden.
In Morgenland proberen de spelers door het blind inzetten van biedfiches edelstenen te verkrijgen die nodig zijn om de verschillende artefacten te kunnen betalen. Gedurende de eerste ronden werd al snel duidelijk dat Frank (alias Chiel) meer gelet had op het correct uitspreken van zijn naam dan op het uitstippelen van een goede strategie. Hij presteerde het namelijk twee keer te hoog in te zetten voor een artefact, zonder het daarbij behorende aantal edelstenen te kunnen overleggen. In plaats daarvan slaagde Jorrit erin de eerste ronde de meeste artefacten te verzamelen. Gelukkig kon Frank verder in het spel nog een inhaalslag maken. De startspeler-kameel wisselde regelmatig van Jorrit naar René en vice versa. Met het uitspelen van toverkaarten hadden ze wat minder succes, aangezien Hieke de toverkracht wist te verbreken door het uitspelen van de tegenspreuk-artefact, wat haar ondanks fel protest (''Ik speel toch conform de regels'') de ''rat-van-de-week''-trofee opleverde. Vervolgens slaagde Jorrit er een paar keer niet in de paleiswachter te passeren en had Hieke een aantal rondes aardig wat edelstenen verzameld zodat zij een fiks aantal artefacten kon aanschaffen. Na een spannende laatste ronde volgde de ontknoping, die helaas verloren is gegaan….

6 augustus 2002

Spelers: Jasper, Judith en Niek

Aangezien Chinatown maar met 5 spelers kan worden gespeeld, besloten de groep om te splitsen om een ander spel uit te kiezen. Na enige promotie door de gastheer werd unaniem gekozen voor Morgenland. Zowel Judith als Jasper kenden het spel nog niet, dus werden de regels uitgelegd voor het spel kon beginnen.
De eerste ronden gingen gelijk op. Judith wist door vaak en goed te bluffen veel edelstenen binnen te halen, maar het aantal artefacten dat iedereen won was de eerste ronden gelijk, een per persoon per ronde.
Ook in de derde ronde verdiende iedereen ongeveer evenveel edelstenen, maar doordat Judith en Jasper te laag inzetten voor de artefacten kon Niek in één keer drie artefacten scoren. Dat bleek al snel de beslissende ronde te zijn geweest, al bleef het spelplezier voorop staan.
In de laatste twee ronden scoorde iedereen weer ongeveer evenveel artefacten, waardoor Niek won met acht artefacten. Judith en Jasper eindigden gelijk met het aantal artefacten. Normaal gesproken geven de perkamentrollen dan de doorslag, maar die waren nu allemaal in het bezit van Niek. Jasper had nog de meeste edelstenen over, zodat hij beslag op de tweede plaats kon leggen. Judith had gigantisch ingezet met haar edelstenen in de laatste ronden (17 stuks per artefact), zodat zij niet genoeg meer over had om de tweede plaats te pakken.
Het spel werd goed gewaardeerd. Aangezien het spel door wat langer nadenken en gezellig bijkletsen veel langer had geduurd dan volgens de doos gebruikelijk is en het dus al laat was geworden, werd besloten om niet nog een spel te spelen.

Uitslag: Niek 8, Jasper 5 (9 edelstenen), Judith 5 (4)
Waardering: Niek 4½, Judith 4, Jasper 3½

9 juli 2002

Spelers: Dagmar, Dirk Jan, René en Wendy

Inmiddels was Wendy ook aangekomen. Wendy en Dagmar  gaven beiden aan heel erg graag  Morgenland weer te willen spelen. Dirk Jan vond het de vorige keer geen super spel, maar besloot het nog een kans te geven. René kende het spel helemaal nog niet en wild het ook wel proberen. Bij Morgenland is het einddoel om artefacten te verzamelen. Deze worden per opbod geveild en moeten betaald worden met schatten (edelstenen, goud, parels, etc.). Deze schatten worden ook per opbod geveild (maar hoeven niet betaald te worden). Iedere ronde leg je gesloten fiches (iedereen heeft dezelfde set fiches) neer op de verschillende vakken en wie het hoogste heeft geboden mag de schatten hebben, dan wel de artefacten kopen (mits je genoeg schatten hebt om ze te betalen). Iedereen wilde natuurlijk eigenlijk op alle gebieden winnen, maar dat kan niet. Daardoor kan het voorkomen dat je overal net achter het net vist. Dit overkwam iedereen dan ook wel een of meerdere malen tijdens het spel. Het gebeurde zelfs 2 keer dat er meer op artefacten was geboden dan spelers konden betalen  doordat ze een schat niet wonnen waar ze wel op hadden gerekend. René had de eerste keer een beetje last van het feit dat hij als enige het spel nog nooit gespeeld had en hij wist dan ook geen artefacten te veroveren. Gaandeweg ging het wel beter, maar hij vond het moeilijk om de achterstand weer in te lopen omdat de artefacten die worden gewonnen, in het spel ingezet kunnen worden en daarbij voordelen opleveren. Dagmar maakte een paar hele stomme fouten en zag daardoor de kans op overwinning al snel nihil worden. Wendy vond het erg leuk om toverkaarten te gebruiken (pestkaarten), wat haar door de andere spelers niet echt in dank werd afgenomen. Wendy speelde onder andere een toverkaart uit waardoor iedereen 7 schatten moest betalen. René had als enige nog wat schatten over na deze actie. Doordat in de ronde daarna ook nog eens weinig schatten te verdelen waren, was dit een erg groot voordeel voor hem (en een tegenvaller voor Wendy). Dirk Jan ging dit keer beduidend beter dan de vorige keer en wist het hele spel door veel artefacten te veroveren. Bij de eindtelling bleken hij en René (tot diens grote verrassing) evenveel artefacten verzameld te hebben. In dat geval komt het aan op het aantal perkamentrollen (een bepaald type artefact) dat de spelers hebben verzameld. Dirk Jan bleek er 4 te hebben, terwijl René er geen één had weten te bemachtigen. Dirk Jan was daardoor dus de winnaar.

Uitslag: Dirk Jan 7 (waarvan 4 perkamentrollen), René 7 (waarvan 0 perkamentrollen), Wendy 6, Dagmar 4
Waardering: Wendy 4½, Dagmar 4+, René 3, Dirk Jan 2½

2 juli 2002

Spelers: Dagmar, Dirk Jan, Helen, Niek, Peter Hein en Wendy

Wendy had de nieuwe Nederlandse versie van Morgenland meegenomen, dat iedereen wel graag wilde spelen. Morgenland is echter geschikt voor maximaal vijf spelers, dus besloten Helen en Wendy samen te gaan spelen. Peter Hein en Wendy hadden de Duitse versie al eens eerder gespeeld, dus was het gelukkig niet nodig om de warrige spelregels door te ploegen.
Peter Hein begon als startspeler, en Helen en Wendy profiteerden hier een paar keer van door in het paleis artefacten weg te kapen voor de neus van Niek, die net zoveel geboden had, maar verder van Peter Hein zat. Dagmar zat helemaal achteraan, en besloot hier wat aan te doen door zich te ontfermen over de kameel. Peter Hein had in de eerste ronde een sleutel bemachtigd, waardoor hij zich voor de rest van het spoel geen zorgen meer hoefde te maken over de paleiswacht. Deze was in de eerste paar ronden vrij sterk, wat de overige spelers soms aardig wat schatten kostte. In de stad had iedereen zijn eigen voorkeuren. Dagmar en Helen en Wendy kwamen regelmatig toverkaarten halen, Dirk Jan ging voor de extra schatten en Niek wilde per se twee artefacten in kunnen zetten. Peter Hein liet de stad links liggen en concentreerde zich op de grotten en het paleis. Niek maakte goed gebruik van de mogelijkheden van het vliegende tapijt, dat hij een paar keer inzette om artefacten in te pikken. Een keer was hij gedwongen hem te gebruiken bij de paleiswacht, omdat hij vergeten was daar een fiche neer te leggen, en ook geen sleutel had. Uiteindelijk leek het erop dat de strijd om de overwinning tussen Niek en Helen en Wendy zou gaan. De twee dames hadden in de voorlaatste ronde flink schatten gespaard, waardoor ze in de laatste ronde maar liefst drie artefacten wisten te kopen. Hiermee bleven ze de rest voor, en hadden hun twee boekrollen niet eens nodig voor de eventuele tiebreaker. Iedereen was erg enthousiast over het spel, behalve Dirk Jan. Hij had sterk het gevoel dat je door het blind bieden te weinig invloed op het spelverloop hebt. Maar hij wilde het nog wel eens spelen om te zien of die indruk blijvend is.

Uitslag:
Helen/Wendy 8, Peter Hein 7, Niek 6, Dagmar 5, Dirk Jan 4
Waardering: Peter Hein 4½, Niek 4+, Dagmar, Helen en Wendy 4, Dirk Jan 2½

terug naar boven