startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 7
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 29 januari 2008

Spelers: Bas, Willemien, Dirk-Jan, Wendy, Niek en Dagmar

Gespeelde spellen:

Alchemist
Somewhere in China
Puerto Rico

Alchemist

Spelers: Bas, Wendy en Dagmar

Dagmar had Alchemist meegenomen, een spel waarin de spelers tovenaars zijn die punten proberen te scoren in een grote toverdrankenwedstrijd. Je kunt punten scoren met het maken van nieuwe toverdranken of door het repliceren van de bedenksels van de andere spelers. Als iemand anders jouw toverdrank namaakt krijg je hiervoor een ingrediënt. Als je zelf een toverdrank brouwt krijg je daarvoor altijd nieuwe ingrediënten en punten.
Het was Wendy en Bas (die het spel beiden voor het eerst speelden) niet meteen duidelijk wat nou een goede strategie was. Ze besloten beide wat spannende receptjes op de markt te gooien. Om te voorkomen dat ze zonder ingrediënten zou komen te zitten besloot Dagmar daarom ook maar wat recepten te ontwikkelen. De strijd ging dan ook lange tijd redelijk gelijk op. In de slotfase zijn nog punten te verdelen voor het ingrediënt dat het schaarst is geworden gedurende het spel. Dit bleek groen te zijn, het geheime ingrediënt van Bas. Wendy had hem onbedoeld erg geholpen door in al haar recepten ook een vleugje groen te stoppen waardoor het ingrediënt flink gebruikt was. Het minst was oranje gebruikt, alleen Bas had dit in zijn recepten gebruikt. Hij had er dan ook nog stapels van over.

Uitslag: Dagmar 77, Bas 72 en Wendy 65
Waardering: Dagmar en Bas 3, Wendy 2½

Somewhere in China

Spelers: Dirk Jan, Niek en Willemien

Willemien had een coöperatief spel in de aanbieding: "Somewhere in China". gescoord als een recensie-exemplaar bij Zonnespel, die dit soort spelen importeert. Dirk-Jan wilde wel meespelen en Niek na enige aarzeling ook. Bij Spel aan de Maas was van de coöperatieve spellen tot nu toe alleen Ban van de Ring op tafel gekomen en de meesten van ons vinden daar niet zo veel aan omdat je invloed op het spelverloop erg gering is. Gelukkig is dat bij dit spel anders.
We speelden drie vissers die hun gevangen vis naar die havens proberen te brengen waar ze die soort vis lusten. Er zijn ongeveer tien havens die allemaal een andere combinatie van vissen willen hebben. Om te kunnen vissen heb je aas nodig en brandstof voor je boot. Aas en brandstof haal je in de havens. Maar, zo simpel gaat dat niet, je krijgt er dan vaak een storm of bootlekkage bij cadeau. Die stormen komen op het bord te liggen en gaandeweg het spel worden vaarroutes tussen de havens geblokkeerd door stormen. Er zijn wel enkele mogelijkheden om stormen te verwijderen of te trotseren, maar tegen het eind is het toch erg lastig of onmogelijk om er nog tussendoor te laveren. Ook neemt de hoeveelheid aas en brandstof die je in de havens kunt verzamelen langzamerhand af.
Het doel is om alle havens van de juiste vis te voorzien en dan nog alle drie terug te varen naar je eigen haven. Om dat uit te kunnen voeren is het zeker noodzakelijk om samen te werken. Als we ieder voor zich hadden gewerkt was er al snel iemand zonder brandstof in een haven gestrand of had opgesloten gezeten tussen een paar stormen. Door onze onderlinge afspraken en af en toe samen wat vooruit denken lukte het ons om alle vissen op één na af te leveren bij de eilanden. Dirk-Jan kon daarnaast ook nog terugvaren naar zijn eigen haven.
De vormgeving van Somewhere in China is een beetje klungelig. De kleuren van de vlaggen van de havens zijn onduidelijk, het lijkt alsof je zes brandstofvakjes in je boot hebt terwijl dat er maar vijf moeten zijn en de rode en roodbruine vissen zijn slecht van elkaar te onderscheiden.
Eigenlijk is het spel een puzzelopgave met een gelukselement. Het gelukselement bestaat eruit dat iedere keer dat een winkel is leeggehaald hij weer wordt gevuld met fiches uit de voorraad (zolang die strekt) Hierdoor kunnen er meer stormen of juist meer aas of brandstof in het spel komen. Daarnaast kun je geluk hebben in het vinden van de vissen die jouw aas lekker vinden dan wel pech hebben in het treffen van andere vissen of zelfs een haai die je aas opvreet zonder je iets op te leveren.

Uitslag: op-een-na alle vissen afgeleverd.
Oordeel: allemaal een 3

Puerto Rico

Spelers: Bas, Wendy en Dagmar

Alchemist had niet heel lang geduurd en daarom was er nog tijd voor een tweede wat steviger spel. Bas dook in zijn spellenkast en de keus viel na wat wikken en wegen op zijn grote favoriet Puerto Rico. Nadat hij snel nog even de spelregels had opgefrist (vooral Dagmar was wat roestig) kon er met spelen begonnen worden. Bas bouwde tijdens het spel langzaam zijn geldvoorraad op zodat hij aan het eind van het spel een paar dikke gebouwen kon kopen. Dagmar sprokkelde tijdens het hele spel her en der wat punten bij elkaar en wist ook nog flink te bouwen. Wendy kwam helemaal niet aan de duurste gebouwen toe maar had net als Dagmar al wat punten gesprokkeld. Bas wist de dames net voor te blijven en gaf natuurlijk de maximale waardering.

Uitslag: Bas 46, Dagmar 42 en Wendy 37
Waardering: Bas en Dagmar 5,Wendy 4½

terug naar boven