startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 6
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 14 augustus 2007

Spelers: Dagmar, Else, Johan, Mark, Niek en Wendy

Gespeelde spellen:

Wizard
Babayaga
Rotterdam
Wucherer

Na een aantal weken met lage opkomsten, was de tafel deze avond weer eens flink gevuld met zes spellustigen, waaronder nieuwkomer Johan. Omdat Wendy het bedritueel van haar kinderen nog niet helemaal had afgerond, stelde ze voor dat de rest maar vast begonnen met een kort spelletje. De keus viel op Wizard.

Wizard

Spelers: Dagmar, Else, Johan, Mark, Niek en Wendy

Terwijl Wendy het bedtijdritueel met goed gevolg afrondde (er is naderhand geen kik meer vernomen van de slapende peuters), legde Niek Wizard uit aan Else en Johan. Tegen de tijd dat hij klaar was met uitleggen, kwam Wendy net naar beneden waardoor ze ook nog mee kon spelen. Met zes spelers Wizard doen is altijd even wennen voor de spelers die het spel meestal met minder spelers spelen. Nagenoeg iedere ronde werden er namelijk te veel slagen geclaimd waardoor er ook altijd flink wat minpuntjes werden vergeven. Vooral Dagmar voorspelde in het begin veel te veel slagen en zakte dus snel weg. Maar na een paar rondjes begon zij ook voorzichtiger te worden en dus beter te scoren. Johan profiteerde flink van zijn boerenbridge ervaring en wist bijna elke ronde goed te voorspellen hoeveel slagen hij ging halen. Hij voorspelde alleen niet zo heel veel slagen. Wendy deed dit wel en wist ze ook vaak nog binnen te halen waardoor ze uiteindelijk met ruime voorsprong wist te winnen. Iedereen had met veel plezier gespeeld al werd er nog wel even gediscussieerd over het originaliteitsgehalte.

Uitslag: Wendy 27, Johan 19, Niek 18, Dagmar 16, Mark 8 en Else 7
Waardering: Dagmar, Niek en Wendy 5, Johan 4, Else en Mark 3½

Babayaga

Spelers: Dagmar, Else, Johan, Mark, Niek en Wendy

Omdat het wel erg gezellig was om met zijn zessen te spelen werd er voor gekozen om Babayaga op tafel te zetten. Dagmar en Niek hadden dit spel een keer in Brussel gekocht vanwege de prachtige looks. Het is een kinderspelletje waarbij je in tweetallen moet proberen dezelfde ingrediënten voor een toverdrank te verzamelen. De dertien verschillende ingrediënten staan op kaarten afgebeeld en elk ingrediënt komt drie keer voor. Alle spelers krijgen vier willekeurige kaarten en in het midden van de tafel worden ook vier kaarten opengedraaid. Vervolgens moeten de paren proberen te coördineren dat ze dezelfde vier kaarten in handen krijgen zonder te praten en wijzen. Voor het spel begint mag je een tactiek afspreken om dit voor elkaar te gaan. Else en Wendy hadden de verschillende ingrediënten genummerd en legden op die manier aan elkaar uit welke ingrediënten ze hadden. Dagmar en Niek probeerden elkaar duidelijk te maken dat ze een kaart hadden door de eigen kaart om te wisselen met de kaart die al op tafel lag en dan maar hopen dat de ander het snel genoeg zou zien. Mark en Johan legden telkens heel snel de twee dezelfde kaarten op tafel neer, maar hadden een aantal keer pech dat de set snel door een ander team werd opgepakt. Het spelverloop was nogal chaotisch. Dagmar en Niek brachten het er uiteindelijk het beste van af. Niet iedereen had het spel even leuk gevonden, maar er tekende zich toch een correlatie af tussen de waardering en de eigen prestatie.

Uitslag: Dagmar en Niek 4 punten, Wendy en Else 3 punten, Johan en Mark 1 punt
Waardering: Else 3½, Dagmar 3, Niek en Wendy 2½, Mark 2, Johan 1

Rotterdam

Spelers: Mark, Niek en Wendy

Niet overlopend van enthousiasme, maar voornamelijk vanwege de plaats van het spel en daarmee de woonplaats van de spelers werd begonnen aan Rotterdam. Tijdens de uitleg voorzag Marc al van de nodige logische aanvullingen, het leek alsof de regels al bekend waren. Heel snel gingen de boten dus van wal. Mark begon een missie met zwarte goederen, Wendy met geel, geel en nog eens geel en Niek varieerde een beetje met geel en af en toe iets anders.
De boten varen hun route via kleuren. Iedere speler mag iedere ronde op zijn beurt een kleur noemen en alle schepen die voor een geul van die kleur liggen moeten dan varen. Veel schepen raken hierdoor uit koers en komen niet in de juiste haven aan. Ieder goed heeft namelijk een eigen haven waar dat goed tot product wordt gemaakt. Iedere grondstof kan twee verschillende producten op leveren. De spelers kunnen met twee producten weer een opdracht vervullen en dat levert punten op. In het spel zijn ook nog kanskaarten die je krijgt als één van je schepen op een anker eindigt. Hiermee kan je het spel behoorlijk beïnvloeden.
Iedereen ging een beetje gelijk op. Marc gebruikte de meeste kanskaarten maar Wendy wist als eerste 12 punten te scoren uit opdrachten. Niek was ook zo ver geweest als Wendy niet in de laatste beurt een politiecontrole naar de haven had gestuurd waar zijn boot wilde lossen. Naast opdrachten had ze ook nog de meeste bonuspunten. Vooral de heren waren blij dat het afgelopen was. De geluksfactor via die kanskaarten is te hoog en de hoeveelheid tactiek en strategie die op de doos werd aangegeven is wel een heel ruime inschatting.
 
Uitslag: Wendy 18, Mark 13, Niek 11
Waardering: Wendy 2½, Mark en Niek 2

Wucherer

Spelers: Dagmar, Else en Johan

Na Babayaga werd toch besloten om op te splitsen in twee groepen. Terwijl Wendy, Niek en Mark zich bezig hielden met het transport van goederen in de Rotterdamse haven, gingen Dagmar, Else en Johan zich bezig houden met de verhuur van woningen. In Wucherer moeten de spelers eerst woningen bouwen en deze vervolgens verhuren aan een aantal nogal aparte huurders (variërend van seksistische studenten, eenzame singles tot creepy onderzoekers). Daarnaast kunnen de spelers actiekaarten spelen waarmee je bijvoorbeeld een huurder kan vermoorden, een woning kan verwoesten door er een bom op te gooien of een huurder kan verhuizen. Er zijn nogal wat verschillende kaarten waardoor het spel in het begin niet echt vlot verloopt. Else en Dagmar begonnen vlot met het bouwen van wat woningen en stopten hier goedbetalende huurders is. De muzikanten (die andere huurders wegjagen) stuurden ze door naar Johan, die duidelijk wat meer moeite had om huizen gebouwd te krijgen. Tijdens het spel werden een aantal bomaanslagen en moorden gepleegd en Dagmar die het nooit zelf gedaan had, belandde iedere keer in de bak omdat ze geen alibi had. Uiteindelijk hadden Dagmar en Else exact evenveel geld verdiend. Johan had nog niet de helft binnengehaald van wat de dames hadden verzameld en was daarmee de minst succesvolle huurbaas geworden. De spelers konden de humor van het spel wel inzien, maar vonden wel dat je erg afhankelijk bent van de kaarten die je trekt waardoor de geluksfactor erg hoog is.

Uitslag: Dagmar en Else 72, Johan 30
Waardering: Else 3, Dagmar en Johan 2½

terug naar boven