startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 6
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 3 juli 2007

Spelers: Dagmar, Niek, Jacqueline, Anneke en Wendy

Gespeelde spellen:

Space Walk
Confusion
Code Cracker

Omdat er vijf spelers waren kon het nieuwe spel Rotterdam deze keer niet gespeeld worden. Dagmar en Niek hadden een ramsjexemplaar van Space Walk meegenomen.

Space Walk

Spelers: Dagmar, Niek, Jacqueline, Anneke en Wendy

Alle speler krijgen een aantal ruimteschepen. Op het speelbord zijn een aantal gaten. Zorg ervoor dat je poppetjes er niet in vallen, zodra de eerste speler al z’n ruimteschepen kwijt is wordt er gekeken wie nog het meest op het bord heeft staan.
Met vijf spelers was het een drukte van belang op het bord. Bij het neerzetten was het Jacqueline nog niet helemaal duidelijk. Al snel begonnen de eerste exemplaren in de gaten te vallen. Jacqueline en Anneke hadden al snel niet veel meer over. Wendy zat daarentegen nog riant in de schepen. Maar al snel blek de wet van de remmende voorsprong te gelden. Als je nog maar één schip hebt kun je die heel rustig verzetten, terwijl je met meer ook meer groepen moet verplaatsen (waar dan ook andere schepen van jezelf in zitten). De finish was close, Niek stond aan de afgrond, Jacqueline bijna maar toen was het toch Anneke die als eerste haar laatste rode schip in het gat moest storten en Niek opeens wonderlijk voor de afgrond het grootste schip over had, en daarom won.

Uitslag: Niek 4, Dagmar, Jacqueline en Wendy 3, Anneke 0
Waardering: Jacqueline en Niek 3, Anneke, Dagmar en Wendy 2½

Confusion

Spelers: Dagmar, Niek, Jacqueline, Anneke en Wendy

Vorige week was het potje Confusion niet goed bevallen. Nu werd het gespeeld met een totaal ander gezelschap en ook een totaal andere sfeer: hilariteit alom!
Het is een reactiespel waarbij je eerste op de dobbelstenen moet kijken en dan een actie moet uitvoeren. Wie als laatste is of het fout heeft krijgt niets, alle andere spelers krijgen per gehaalde ronde een fiche. Als je drie losse fiches hebt mag je die inwisselen voor een 3-fiche, die is dan safe. Het eerste potje snapte Niek er nog niks van en was het makkelijk scoren voor de rest. Omdat Wendy nooit laatste was had zij als eerste de negen punten. Aan het eind van de ronde had Niek de strategie van Wendy overgenomen: eerste de tekst lezen en dan de rest. Dit werkte in het tweede potje goed, zijn score ging aanzienlijk vooruit. Er werd erg veel gelachen en Jacqueline vond het een erg geschikt spel voor op vakantie!

Uitslag 1e potje: Wendy 9, Jacqueline 8, Anneke en Dagmar 6, Niek 2
Uitslag 2e potje: Wendy 9, Dagmar 8, Anneke 7, Niek 6, Jacqueline 5
Waardering: Anneke en Jacqueline 4, Dagmar, Niek en Wendy 3

Code Cracker

Spelers: Dagmar, Niek, Jacqueline, Anneke en Wendy

Omdat we dan toch in de luchtige spellen zaten werd een andere uit dezelfde serie van Ravensburger uit de kast gehaald; Code Cracker. Er liggen vijf kaarten op tafel met nummers erop die afgedekt kunnen worden met rode fiches (het lijkt wel bingo). Je gooit met vijf dobbelstenen en iedere worp moet je minstens één en maximaal twee dobbelstenen weg kunnen leggen op overeenkomende getallen op de kaart. Of je legt een dobbelsteen met een chip naar boven naast je neer. Als je aan het eind minstens twee chips hebt en de andere dobbelstenen weg kunnen leggen dan mag je nog een complete worpronde. Als het je lukt om een kaart helemaal vol te krijgen en je besluit te stoppen dan mag je deze kaart pakken. Ga je door en gooi je een worp die niks op levert dan ben je alles kwijt. Iedereen was lekker aan het gooien. Jacqueline ging goed van start. Anneke had wat pech, Dagmar nam teveel risico’s en Niek en Wendy begonnen steeds meer kaarten te winnen. Niek had een goed gevoel en liet eerst iedereen zijn score zeggen zodat hij daarna opgelucht kon melden dat hij ons toch net was voorgebleven.

Uitslag: Niek 21, Wendy 19, Jacqueline 12, Anneke en Dagmar 8
Waardering: Jacqueline, Niek en Wendy 2½, Dagmar 2, Anneke 1½

terug naar boven