startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 6
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 5 juni 2007

Spelers: Anne-Marie, Bas, Dirk Jan, Femke, Peter Hein en Willemien

Gespeelde spellen:

Vorsten van Florence
Gangster
Da Vinci Code
Mamma Mia
Pim Pam Pet

Dankzij diverse afmeldingen was het vanavond vrij rustig bij Anne-Marie, Vijf spelers waren present, een mooi aantal om de nieuwe editie van Vorsten van Florence te proberen, Spel aan de Maaslieveling nummer twee (na Funkenschlag)

Vorsten van Florence

Spelers: Anne-Marie, Bas, Dirk Jan, Femke en Peter Hein

Anne-Marie had met een cadeaubon deze gloednieuwe Nederlandstalige editie van het aloude Fürsten von Florenz gekocht. Een perfect spel voor vijf spelers, dus was er niet veel discussie nodig om een spel uit te kiezen. De regels werden even opgefrist, waarna we konden beginnen met Bas als startspeler. Ondanks dat iedereen het spel kende was het nog wel even wennen aan de vormgeving van het spel. Die is wat anders dan in de oude versie, met als grootste minput dat de vereiste vrijheid op de personenkaarten bijna onleesbaar is als je de kaart niet in je hand hebt. Gelukkig staat dat ook op je spelersbord, wat nog enige verlichting gaf.
Zoals gebruikelijk gingen de eerste drie jongleurs voor hoge bedragen weg, minimaal 900 florijnen. Daarna zakten ze in prijs, wat trouwens voor meer objecten gold.
Met vijf spelers zijn de personenkaarten snel op en worden de wegkoopkaarten navenant belangrijker. Die waren na vijf rondes dus ook op.
In het begin voltooiden Anne-Marie en Dirk Jan een paar mooie werken en liepen wat uit op de anderen. Vooral Bas en Peter Hein waren nog druk bezig met het voorbereiden van de latere ronden, om dan mooie grote werken te verrichten. In deze fase maakte Peter hein een kapitale blunder door zijn werkplaats middenin zijn tuin te plaatsen. Hij had nog een universiteit nodig, maar kon deze alleen plaatsen als hij minsten twee bouwmeesters had. Dit gooide zijn hele planning in de war, want nu moest hij noodgedwongen bouwkopen in plaats van de dingen die hij liever had gehad (zoals wegkoop- of prestigekaarten). Helaas voor hem aasde Anne-Marie ook nog op een bouwmeester, zodat hij pas in de zesde ronde zijn tweede bouwmeester kreeg.
Dirk Jan had hetzelfde probleem maar probeerde het op te lossen door meer jongleurs aan te schaffen, waarvan hij er uiteindelijk drie had. Anne-Marie begon ook wat stoom te verliezen, want met slechts vier personenkaarten raakte haar mogelijkheden om nog een werk te verrichten wat uitgeput. Ze kocht dus bonuskaarten om in de laatste ronde nog het mooiste werk te kunnen verrichten. Ook Femke had slechts vier kaarten, maar doordat ze minder goed aansloten kon ze niet zulke mooie werken verrichten. Bas ging ondertussen steeds beter draaien en bereidde zich voor op een mooie laatste ronde waarin hij twee werken zou gaan verrichten.
Niemand anders slaagde daarin, alhoewel Dirk Jan en Anne-Marie wel allebei een prachtig werk met een waarde van dertig afleverden. De andere drie verdienden nog wat puntjes door prestigekaarten, maar op de positie van Peter Hein na (die dankzij deze kaart Anne-Marie en Dirk Jan voorbijging) veranderde dat aan de rangorde niets.
Het blijft een prachtig spel, daar was iedereen het wel over eens.

Uitslag: Bas 65, Peter Hein 56, Dirk Jan 52 (200 florijnen), Anne-Marie 52 (0), Femke 45
Waardering: Anne-Marie, Bas, Dirk Jan en Peter Hein 5, Femke 4½

Gangster

Spelers: Anne-Marie, Peter Hein en Willemien

Tegen het einde van Vorsten was Willemien binnengekomen en na een paar Rush Hourpuzzels was ze nog wel in voor iets korts. Er waren geen korte spelletjes voor zes spelers beschikbaar, dus moest er gesplitst worden. Peter Hein had Gangster en Um Krone und Kragen in de aanbieding. Voor Gangster had hij snel twee liefhebbers. De anderen gaven de voorkeur aan een spel waar ze de regels al van kenden boven een Yahtzeevariant met onbekende regels.
Gangster is een legspel gesitueerd in het Chicago van de jaren van de Drooglegging. Iedere speler beheert een clan van gangsters, afgebeeld op tegels. De tegels worden op bord van zes bij zes vakjes geplaatst. Ze kunnen ook verplaatst worden en gangsters kunnen elkaar (uiteraard) liquideren. Een geliquideerde gangster wordt aangemerkt met een echte kogel (van onbekend kaliber).
Anne-Marie begon direct veel van haar eigen gangsters op het bord te plaatsen. Dit bood Willemien en Peter Hein de gelegenheid ander gangsters zo bij te plaatsen dat de gangsters van Anne-Marie bij een voltooide rij of kolom maar een nipte meerderheid hadden en dus weinig punten opleverden.
Het duurde even voor de blauwe gangsters van Willemien voorbij kwamen, maar ze koos er niet voor om toch gangsters uit haar eigen voorraad te plaatsen. Daardoor kon Peter Hein profiteren en een paar keer een grote klapper maken. Hij liep daarmee snel uit op de anderen.
Uiteindelijk begonnen ook de blauwe gangsters het bord onveilig te maken. Peter Hein schoot nog wel een af voor hij al te veel punten kon scoren. Helaas voor Willemien was het slachtoffer omsingeld en kon ze er weinig aan doen. De rijen lagen nu grotendeels vast en waren er maar weinig opties om de resterende blauwe boeven te plaatsen. De scoorde nog wel stevig wat punten, maar niet genoeg om Peter Hein nog in te halen.
Iedereen vond het een redelijk gemiddeld spel, waarbij de uitvoering van hogere kwaliteit is dan het spelidee.

Uitslag: Peter Hein 14, Willemien 11, Anne-Marie 8
Waardering: Peter Hein 3, Anne-Marie en Willemien 2½

Da Vinci Code

Spelers: Bas, Dirk Jan en Femke

We zochten nog een kort spelletje, maar zagen niets voor zes personen. Dus splitsten we in twee groepen van drie. Bas zag Da Vince Code bij Anne-Marie in de kast staan dat hij altijd wel leuk vindt en de anderen bleken daar wel voor te porren.
Femke kende het spel nog niet, dus de eerste ronde speelden we zonder de streepjes. Na loting met een dobbelsteen die vaak 3 gooide moest Bas beginnen. Men begon vooral met het trekken en raden van de zwarte stenen. Omdat hierover dan meer informatie ontstaat worden ze ook steeds aantrekkelijker om te raden en vrij vlug lagen ze allemaal open. De witte namen iets langer. Uiteindelijk hield Bas het het langste vol. Willemien concludeerde als toeschouwer dat het nogal een geluksspel was, waarop Bas hevig protesteerde.
Men vond het leuk genoeg om te besluiten nog twee rondjes te spelen, zodat iedereen een keer moest beginnen. Nu werden ook de streepjes in het spel gestopt. Bas verkondigde dat het trekken van een streepje een duidelijk voordeel biedt. Gelukkig voor hem trok hij tijdens de ronde het witte streepje. Het zwarte streepje moest Dirk Jan openleggen bij een verkeerde gok. Ondanks dit was Bas toch als eerste af. Nadat Femke vakkundig het streepje had aangewezen bleef zijn hand niet meer houdbaar en Femke won de ronde. Aangezien Willemien inmiddels was overtuigd dat het geen geluksspel is kon ze alleen nog maar concluderen dat Bas nogal dom was.
Het derde rondje waren er geen streepjes te raden. Beide exemplaren moesten direct na een foute gok opengelegd. De witte al meteen in de allereerste beurt.

Uitslag:
Ronde 1: 1 Bas, 2 Femke, 3 Dirk Jan
Ronde 2: 1 Femke, 2 Dirk Jan, 3 Bas
Ronde 3: 1 Bas, 2 Dirk Jan, 3 Femke
Waardering: Bas 4, Femke en Dirk Jan 3½

Mamma Mia

Spelers: Anne-Marie, Peter Hein en Willemien

De anderen waren nog bezig met hun zoveelste rondje van Da Vinci Code en zo vonden we nog een aanleiding om nog iets snels te pakken. De keuze viel op Mamma Mia. Het was even geleden dat iedereen het gespeeld had, maar de regels zaten er snel genoeg in.
Anne-Marie en Peter Hein toonden zich echte pizzabakkers en konden in de eerste ronde al vijf gelukte pizza’s uit de oven halen. Anne-Marie slaagde er zelfs in om de moeilijk Pizza Bombastico af te maken. Willemien was misschien wat te voorzichtig met het plaatsen van pizza’s in de oven en had er nog maar twee af.
De volgende rondes ging het wat minder hard en in nog twee bakrondes wisten alle spelers nog drie pizza’s af te bakken. Anne-Marie en Peter Hein hadden daarmee al hun pizza’s af. Anne-Marie had echter nog een ingrediënt meer in haar hand en won daarmee de tiebreaker.
Een kort en smakelijk kaartspelletje, prima geschikt als afsluiter van de avond!

Uitslag: Anne-Marie 8 (5 ingrediënten over), Peter Hein 8 (4), Willemien 5
Waardering: Peter Hein 4, Anne-Marie en Willemien 3½

Pim Pam Pet

Spelers: Bas, Dirk Jan en Femke

Aangezien de anderen nog niet klaar waren werd er nog een snel spelletje gezocht en de keus viel op de klassieker Pim Pam Pet. Dat leverde natuurlijk de bekende discussies op over wat wel en niet tot een categorie behoort. Is "nootjes" een goed antwoord op "wat vind je in de
huiskamer?"? Het schaaltjes was net leeg, maar ze waren in deze huiskamer wel geweest. Ook was niet altijd duidelijk wie het eerst een antwoord riep. Meestal werd een en ander opgelost door opnieuw te draaien.
Hoewel het geen erg sterk spelletje is leverde het wel veel hilariteit op, hetgeen toch voor redelijke waarderingen zorgde.

Uitslag: Bas 11, Femke 8, Dirk Jan 6
Waardering: Bas en Femke 3½, Dirk Jan 3

terug naar boven