startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 6
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 22 mei 2007
Spelers: Anne-Marie, Bas, Dagmar, Dirk Jan, Femke, Ilja, Niek, Peter Hein en Willemien

Gespeelde spellen:

Take 5!
Leonardo da Vinci
Funkenschlag
Jambo

Peter Hein wilde graag Leonardo da Vinci nog eens spelen, als het enigszins kon met vier spelers. Gastvrouw Ilja wierp zich direct op als vrijwilliger en Dagmar en Niek wilden het ook nog wel eens proberen. Bas, Dirk Jan en Willemien begonnen maar met iets korts, in afwachting van Anne-Marie en Femke, die later zouden komen.

Take 5!

Spelers: Bas, Dirk Jan en Willemien

Leonardo da Vinci

Spelers: Dagmar, Ilja, Niek en Peter Hein

Dagmar, Niek en Peter Hein hadden het kort geleden nog gespeeld dus hoefden de regels alleen aan Ilja uitgelegd te worden. Het duurde even voor Niek zich realiseerde dat hij het spel al eerder had gespeeld, maar de herinnering aan de symbolen die zo akelig op elkaar lijken kwam snel weer boven. Hij waarschuwde Ilja daarvoor en besloot niet weer dezelfde fout te maken.
Bij het kiezen van startprivileges hadden de heren (weer) een voorkeur voor goed uitgeruste laboratoria. Dagmar en Ilja kozen wat meer divers, waaronder veel materialen. Je strategie in de eerste beurt is erg afhankelijk van wat je in het begin kiest. Zo probeerde Peter Hein zijn grote en opgewaardeerde lab direct van twee robots te voorzien (hij had vijf florijnen genomen om dit te bekostigen) en werkte Dagmar direct hard aan de eerste uitvinding. Doordat ze en extra leerling had genomen, kon ze elders op het bord ook nog wat doen.
Al in de eerste ronde slaagden Dagmar, Niek en Peter Hein er in om hun eerste uitvinding te voltooien. Peter Hein trof het dat zijn uitvinding niet ook door een van beide anderen was gedaan en kreeg de kaart zonder meer binnen. Dagmar en Niek moesten bieden, waarbij Niek aan het langste eind trok.
Ilja moest wat langer wachten op haar eerste voltooide uitvinding en kwam al snel in geldnood. Omdat Dagmar haar geld wat al te kwistig over de balk smeet kreeg ze snel last van hetzelfde probleem. Tot overmaat van ramp zaten beide spelers elkaar voortduren dwars, omdat ze inzetten op dezelfde vakken. Het meest dramatisch waren wel de vier leerlingen plus een meester die Ilja bij de werkplaats had ingezet en niets opleverden omdat Dagmar evenveel had ingezet (maar eerder was) en ze niet twee florijnen had om de actie alsnog te kunnen doen. Niek, met zijn enkele leerling had dat wel en kon voor een schijntje nog een robot kopen.
Peter Hein probeerde zoveel mogelijk daar te gaan staan waar niemand interesse in leek te hebben en kwam zo goedkoop aan grondstoffen. Omdat hij al vanaf de eerste beurt een groot lab met twee robots had, kon hij de werkplaat links laten liggen. Dat bespaarde hem veel leerlingen, want de rest wilde daar wel graag zijn. Met veel grondstoffen koos hij een paar keer de optie om de vier bovenste uitvindingen te bekijken en zo alvast te beginnen in zijn lab.
Hij leverde zo de ene na de andere dure uitvinding op, wat de rest met lede ogen aanzag. Dagmar en Niek haalden ook allebei een redelijk productie, maar voltooiden minder (Dagmar) of minder profijtelijke (Niek) uitvindingen. Ilja moest er helemaal nog een beetje inkomen en moest minstens een keer een uitvinding afbreken omdat ze de verkeerde materialen onder het lab had gelegd. Ondanks zijn voornemen overkwam Niek hetzelfde, wat zijn humeur natuurlijk weinig goed deed.
De laatste twee rondes waren snel voorbij; er werden nog een paar laatste uitvindingen gedaan en het was alweer voorbij. Niek had als enige uitvindingen van vijf verschillende soorten gedaan en verdiende een grote bonus. Het waren alleen vooral kleine uitvindingen, wat weer minder geld opleverde. Dagmar had een lagere bonus, maar wel een gouden uitvinding. Die laatste bleek genoeg om de tiebreaker voor de tweede plaats van Niek te winnen.
Peter Hein was de duidelijke winnaar; als enige had hij twee gouden uitvindingen afgerond. Ilja eindigde op enige afstand, maar had natuurlijk het nadeel dat ze het nog niet eerder had gespeeld.
Dagmar, Niek en Peter Hein vonden het nog steeds een redelijk spel, maar geen hoogvlieger. Ilja sloot zich hier voorlopig bij aan.

Uitslag: Peter Hein 79, Dagmar 52 (1 gouden uitvinding), Niek 52 (0), Ilja 32
Waardering: Peter Hein 3½, Dagmar, Ilja en Niek 3

Funkenschlag

Spelers: Anne-Marie, Bas, Dirk Jan, Femke en Willemien

Jambo

Spelers: Ilja en Peter Hein

De anderen waren nog wel even bezig met Funkenschlag. Dagamr en Niek gingen er vandoor, Peter Hein was nog wel in voor een spelletje en nam een kijkje in de kast van Ilja. Jambo spelen leek haar leuker dan toekijken bij een ander spel en dus was de keuze snel gemaakt. Jambo was een van de eerste Duitstalige spellen die Ilja had gekocht; ze bekende dat ze hiermee definitief was afgegleden tot spellengek. Omdat beide spelers het al kenden was uitleg gelukkig niet nodig.
Terwijl Ilja de ene na de andere goederenkaart inkocht en weer verzilverde, had Peter Hein wat moeite om op gang te komen. Hij wist maar weinig kaarten extra te trekken, laat staan goederenkaarten. Ilja deed het een stuk beter met haar gehandel. De individuele transacties hadden soms een lage marge, maar ze breidde zo haar geldvoorraad gestaag uit en had daardoor ook meer ruimte met haar bron extra kaarten te kunnen trekken.
Na een tijde begon Peter Hein ook wat meer te verdienen, maar hij wist dat hij niet net precies op zestig goudstukken moest komen, want Ilja had genoeg kaarten en handelswaren om hem waarschijnlijk te overtreffen. Het was dus Ilja die het spel beëindigde. Peter Hein kon nog net een handelskaart vervullen, maar kwam tekort om Ilja in te halen.
Het potje was lekker vlot gegaan; Jambo is een nieuwe klassieker onder de tweepersoonsspellen en werd dan ook hoog gewaardeerd door beide spelers.

Uitslag: Ilja 63, Peter Hein 61
Waardering: beiden 4½

terug naar boven