startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 6
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 8 mei 2007
Spelers: Bas, Dagmar, Ilja, Niek, Peter Hein en Willemien

Gespeelde spellen:

Leonardo da Vinci
Der Turmbau zu Babel
Sphinx
Heersers der Woestijn

Het was weer een rustige avond waarbij er uiteindelijk toch nog zes spelers waren. Dat werd dus opsplitsen en Peter Hein vond snel twee liefhebbers voor Leonardo da Vinci. Van de andere spellen die op tafel lagen besloten de andere Der Turmbau zu Babel te proberen.

Leonardo da Vinci

Spelers: Dagmar, Niek en Peter Hein

Dagmar had het spel al een tijdje in huis, maar kon geen touw vastknopen aan de slecht geschreven spelregels van haar editie. Peter Hein is in het bezit van de nieuwe Nederlandse editie met herschreven regels, die een stuk makkelijker te lezen zijn. De uitleg nam nog even in beslag, net als de keuze voor de twee privileges waar iedereen mee begint. Dagmar en Niek kozen voor een extra laboratorium en een aantal materialen, Peter Hein nam een nieuw laboratorium dat hij direct opwaardeerde. Zo had hij direct ruimte voor de robots.
Omdat Dagmar en Niek hun laboratoria direct inzetten voor uitvindingen, konden ze bij het betreffende actieveld niets halen. Peter Hein kon dus voor slechts twee florijnen aan twee robots komen, die direct hard aan het werk gingen. Dagmar zette haar leerlingen direct aan het werk bij de uitvindingen en had er de eerste beurt dus al eentje af. Niek zette in op een wat grotere uitvinding, zodat het voor hem even duurde voor hij zijn eerste inkomsten kreeg. Hij raakte daardoor wat achterop bij Dagmar en Peter Hein, die wel snel inkomsten uit uitvindingen kregen om hun acties te betalen.
Dagmar begon halverwege het spel last te krijgen van het feit dat ze nauwelijks extra leerlingen had geworven, terwijl de heren dat wel hadden gedaan. Gelukkig voor haar had ze voldoende geld om snel een paar leerlingen bij te kopen. Dat vergrootte voor Niek en Peter Hein even de mogelijkheden elders, vooral op de grondstoffenmarkt. Daar konden ze tegen scherpe prijzen de nodige materialen verwerven.
Het spel naderde nu snel de ontknoping en iedereen begon grondstoffen in te slaan voor die laatste paar grote uitvindingen. Na het drama van de vorige keer benadrukte Peter Hein voor de zekerheid nog maar even dat er in ronde acht geen nieuwe uitvindingen worden omgedraaid. In dit spel gebeurde het na ronde zeven ook niet, omdat niemand die ronde een uitvinding voltooide. Peter Hein maakte in de laatste rondes nog twee grote uitvindingen af, goed voor veertig florijnen. Dagmar en Niek maakten allebei een grote en nog een kleinere. Voor Dagmar was het verschil net groot genoeg om naast de winst te grijpen. De achterstand die Niek tijdens het spel had ingelopen (onder andere doordat hij niet had begrepen dat robots al aan het werk gaan in de ronde dat ze aangeschaft worden) had hij niet meer kunnen goedmaken en hij eindigde op gepaste afstand.
Alle spelers waren wat in dubio over hun waardering. Het was leuk om te doen, maar tegelijkertijd voelde het wel erg mechanisch. Nog maar eens spelen of dat gevoel beklijft.

Uitslag: Peter Hein 67, Dagmar 61, Niek 36
Waardering: Dagmar en Peter Hein 3½, Niek 3

Turmbau zu Babel

Spelers: Bas, Ilja en Willemien

Een nieuwe aanwinst van Peter Hein waar wij mee aan de haal gingen voor hij zelf de kans kreeg. Niet de luxe dus van een ingewijde die de spelregels op een presenteerblaadje aanbood. Gelukkig nam Willemien de taak op zich om ter plekke de Duitse spelregels te doorgronden en met een kraakheldere uitleg te komen. Voor wie de wereldwonderen niet feilloos weet te reproduceren is dit spel een uitkomst: Ze staan prachtig afgebeeld op het speelbord. Bij de wereldwonderen liggen fiches in verschillende kleuren die je kunt kopen. Je probeert bij ieder wereldwonder zoveel mogelijk huisjes van jezelf geplaatst te krijgen. Heb je daar de meerderheid dan levert dat naarmate het spel vordert steeds meer punten op. De meeste punten, daar gaat het in dit spel natuurlijk om, kun je ook op andere manieren krijgen. Bijvoorbeeld door mee te bieden op een fiche van degene die aan de beurt is. Wordt je vriendelijke aanbod om daaraan mee te betalen afgewezen dan krijg je net zoveel punten als je geboden hebt. In dat opzicht een rechtvaardig spel. Ook kun je in je aanbod een speciale ‘tauschkarte’ doen waardoor jij het fiche krijgt en de ander niet, maar die krijgt dan weer jouw huisjes bij het wereldwonder. Ook rechtvaardig dus. En tot slot, hoe meer fiches je in een bepaalde kleur verzamelt, hoe meer het oplevert aan het eind van het spel. Gun je dus die ander het fiche of heb je het koste wat kost zelf nodig? In dit spel geldt dus; elk voordeel heeft z’n nadeel en omgekeerd.
Willemien profiteerde in het begin veel van het feit dat haar aanbod steeds werd afgewezen, haar voorsprong breidde zich gestaag uit. Ilja wist al snel drie witte fiches te bemachtigen met het vooruitzicht op 15 extra punten en besloot zich meer te richten op veel huisjes bij de wereldwonderen. Bas leek wat achter te lopen maar zette aan het eind van het spel met een paar goede zetten en een juiste timing een gigantische spurt in die naar de overwinning leidde. Willemien had het ook erg goed gedaan met het verzamelen van fiches en behaalde zo de tweede plaats.

Uitslag: Bas 95, Willemien 78, Ilja 64
Waardering: allen 3

Sphinx

Spelers: Dagmar, Niek en Peter Hein

Dankzij vlot doorspelen was Leonardo nog redelijk snel klaar en was er tijd genoeg voor een tweede spel. Dagmar haalde Sphinx uit de tas, dat ze graag weer eens op tafel wilde krijgen. Dit is een geheugenspel in een Egyptisch jasje uit de stal van Ravensburger, waar er wel meer van zijn (zoals Ramses II en Ramses III). Net als Sesame wordt het in de doos gespeeld. Het bord bestaat uit een gangenstelsel met wentelende muren. In het gangenstelsel kun je gekleurde kaarten halen, die je nodig hebt om de schat te bereiken. De schat wordt bewaakt door drie sfinxen met een geheime kleur. Verder staan er nog drie sfinxen naast het bord. Als je langs een mummiehand komt, mag je van een van de sfinxen kijken welke kleur hij heeft. Bij de sfinxen aangekomen moet je drie gekleurde kaarten neerleggen in dezelfde volgorde als die van de sfinxen. Om het wat moeilijker te maken wisselen de sfinxen voortdurend van plaats en moet je dus goed onthouden welke sfinx waar staat.
Dagmar en Niek gingen flitsend van start en haalden aardig wat kaartjes binnen. Peter Hein besloot eerst maar eens te kijken hoe de sfinxen erbij stonden om later de geschikte kaartjes te gaan halen. Dat bleek niet zo handig. Halverwege het spel wist hij van alle sfinxen al wel de identiteit maar had hij nog slechts een kaartje. Hij deed zijn best er meer te krijgen, maar gooide niet wat hij nodig had en kwam daarmee maar traag vooruit. Niek deed het een stuk beter. Toen hij eenmaal alle kleuren binnenhad hoefde hij van nog maar een paar sfinxen de kleur te kennen. Gewapend met de nodige kennis ging hij richting de schat en wist de sfinxen correct te identificeren. De winst en het Egypte-thema zullen bij hem zeker hebben bijgedragen aan de hoge waardering.

Waardering: Niek 3½, Dagmar en Peter Hein 3

Heersers der Woestijn

Spelers: Bas, Ilja en Willemien

Na de bestelling bij All-Games lag er een hele stapel spellen klaar voor Ilja bij Peter Hein. Eén van die spellen moest natuurlijk ingewijd worden en het werd Heersers der Woestijn.
Het speelmateriaal lijkt een beetje op ongezond maar lekker snoepgoed, allemaal pastelkleurige kameeltjes inclusief bontgekleurde berijders. Uiteraard ontbreken de verborgen waterbronnen en oases niet. Als je een echte heerser over de woestijn wilt zijn moet je natuurlijk de meerderheid met jouw kudde hebben en zorgen dat je tegenstanders andere gebieden niet meer kunnen bereiken. Uiteraard heb je wel waterbronnen en toegang tot de oases nodig. Een spannend spel om elkaar lekker bij dwars te zitten. Willemien en Bas kenden het spel al en Ilja kreeg van Niek de tip om te zorgen dat in ieder geval 1 van haar kuddes de meerderheid had. Deze goede raad werd in het vuur van het spel al snel weer vergeten zoals wel meer van de uitleg. Bas liet gelijk zien hoe het moest en plaatste zijn eerste kamelen op de beste plekken. Al snel brak de strijd om toegang tot de oases los en werden de eerste gebieden ingesloten, iets dat Bas en Willemien allebei goed deden. Het spel eindigt als de eerste kleur van kamelen op is en het was Bas die er een eind aan maakte. Ilja was ondanks haar verlies toch blij met haar aankoop.

Uitslag: Bas 96, Willemien 82, Ilja 60
Waardering: allen 4

terug naar boven