startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 6
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 21 november 2006

Spelers: Ilja, Anne-Marie, Martin, Jacqueline, Helène, Bas, Dagmar en Niek

Gespeelde spellen
Funkenschlag
Anasazi
Ticket to Ride Märklin
Finstere Flure

Zeven spelers lieten het laatste verkiezingsdebat aan hun neus voorbij gaan om zich bezig te houden met belangrijker zaken: spellen! Terwijl Dagmar de thee schonk, stak Jacqueline nog even de kaarsen aan en daarna kon met spelen worden begonnen.

Funkenschlag

Spelers: Bas, Ilja, Anne-Marie en Martin

Er waren genoeg mensen om twee spellen te spelen en Bas zag zijn kans schoon om de nieuwe leden aan Funkenschlag, een van zijn favorieten, te krijgen. Mede dankzij de enthousiaste reacties van Dagmar, die zelf iets anders voor de recensie wilde spelen, bleken ze daar wel voor in. Bas wilde graag het nieuwe Benelux bord (met op de achterkant Centraal Europa) uitproberen dat Dagmar ook had (en waar ze meer voor betaald bleek te hebben dan Bas).

De regelwijzigingen bij het Benelux bord zijn niet zo groot, maar doen het spel wel anders verlopen. Er is meer olie en minder kolen, zowel in het begin als bij het aanvullen. De verbindingen zijn relatief goedkoop. Als de eerste centrale in de toekomstige markt een windmolen is, is die ook te koop. Maar de grootste wijziging is dat aan het eind van de ronde niet alleen de duurste centrale onderop de tapel gaat, maar ook de goedkoopste de doos in.

In het begin kozen Ilja en Martin een plek in het goedkope Noord Holland. Anne-Marie in Gelderland en Bas in Belgie. Daarmee zaten Ilja en Martin elkaar wel een beetje in de weg. Tegen het eind van het eerste deel deed Martin een grote sprong en zette voor veel geld een huis in Brugge, terwijl Bas dacht dat hij dat gebied inmiddels wel voldoende omsingeld had om er te zijner tijd zelf te gaan staan.

Het was niet duidelijk of het door de extra regel kwam, maar men kocht veel windmolens. Op een zeker moment hadden Ilja en Martin er elk twee en Anne-Marie ook nog een. Bas had het hele spel alleen maar kolen- en olie-centrales. Mede door het grote aantal windmolens bleven de prijzen
van grondstoffen laag. Samen met de goedkope verbindingen zorgde dit ervoor dat men sneller dan gebruikelijk kon bouwen. Met de snellere doorstroming van centrales resulteerde dit in een kort spel. Dat wordt in de regels bij het Benelux bord ook al genoemd.

Voor we gingen spelen had Dagmar de tip gegeven vooral achteraan in de beurtvolgorde te staan. Ilja hield zich daar nauwlettend aan en had het hele spel de minste huisjes op het bord. Dat brak haar aan het einde echter op, want hoewel ze net als de winnaar voor 17 centralecapaciteit had, had ze maar 15 huisjes op het bord en werd daarmee laatste.

Achteraf bedacht Bas dat hij vergeten was om, zoals bij vier spelers hoort, vier centrales uit het spel te halen. Dit leek echter met de snellere centrale-doorloop in de Benelux wel beter. Het derde deel brak net aan toen de derde stadsplaatsen en de grootste centrales nodig waren. Ook was er aan het einde nog maar 1 centrale in de stapel.

Het spel was de nieuwe leden goed bevallen. Ilja wil het nu voor haar verjaardag hebben.

Uitslag: Bas 17, Anne-Marie 16 (66 elektro), Martin 16 (27 elektro), Ilja 15.
Waardering: Bas en Ilja 5, Martin 4.5, Anne-Marie 4

Anasazi

Spelers: Dagmar, Jacqueline en Helène.

Dagmar had Anasazi klaar gelegd dat ze erg graag nog een keer wilde spelen zodat ze er daarna een recensie over kon gaan schrijven. De spelers die het spel al gespeeld hadden, waren niet echt happig om het nog een keer te spelen, maar gelukkig waren Jacqueline en Helène nog over te halen.
Nadat Dagmar de regels had uitgelegd kon met spelen begonnen worden. De drie dames deden allemaal hun best om zo snel mogelijk de schatten binnen te halen in de kleur waar zij dubbele punten van zouden krijgen. Verder was het pakken wat je pakken kan. De ruïnes (waarmee bepaald wordt hoeveel punten iedere schat waard is) werden redelijk met rust gelaten, waardoor op het eind alleen blauw een puntje minder waard was dan de rest (een marginaal verschil). Hierdoor werd de winst bepaald door wie de meeste schatten in haar kleur had. En dat was Dagmar. Net als de vorige keer vond eigenlijk niemand het een echte leuk spel. Vooral het ontbreken aan interactie kostte het spel punten. Gelukkig was dit de derde keer voor Dagmar het spel had gespeeld zodat de recensie nu geschreven mag worden en Anasazi in de kast mag verdwijnen.

Uitslag: Dagmar 55, Helène 52 en Jacqueline 40 punten
Waardering: Dagmar 2, Helène en Jacqueline 1.5

Ticket to Ride Märklin

Oud NS-er Jacqueline had in de spellenkast Ticket to Ride Märklin gespot. De andere twee spellen in deze serie hadden haar zeer kunnen bekoren en dus was ze erg nieuwsgierig naar deze versie. Helène had in een wat verder verleden ook al een keer Ticket to Ride met plezier gespeeld en wilde het dus ook wel proberen. Nadat Dagmar de regels had uitgelegd en de dames op het punt stonden om met spelen te beginnen, kwam Niek thuis (hij was op cursus geweest). Hij greep de kans om ook nog mee te spelen met beide handen aan en ging snel zitten. Omdat hij de regels van de oorspronkelijke Ticket to Ride al kende, hoefden alleen maar even de verschillen ten opzichte van het originele spel uitgelegd te worden en kon er al snel met spelen begonnen worden.
Iedereen had zo zijn eigen tactiek om punten te gaan scoren. Dagmar legde zich toe op het punten pakken met behulp van de reizigers, Niek en Jacqueline gingen voor het vervullen van de tickets en Helène ging voor een combinatie van deze twee. Hoe verder het spel vorderde hoe spannender het werd.  Jacqueline wist in razend tempo haar treintjes op het bord te krijgen door lange routes te bouwen. De andere spelers probeerden daarom ook maar zo snel mogelijk hun tickets uit te voeren. Jacqueline wist het spel te eindigen, waardoor iedereen nog één beurt had. Niek vond dit uitermate Kwalitatief Uitermate Teleurstellend (de volledige versie van een onbetamelijk woord volgens Jacqueline) omdat hij hierdoor één beurt te kort kwam om zijn laatste ticket te volbrengen. Dit bleek een cruciale beurt te zijn. Nu wist Jacqueline ruimschoots te winnen, maar met één beurt extra was Niek haar net voorbij gegaan. Maar helaas voor hem is bijna helemaal mis en was het aan tafel een echte Ladies Night met twee keer een winning woman!
Het spel was bij iedereen erg in de smaak gevallen. Hoe goed de andere spellen in deze serie ook zijn, dit is de allerleukste.

Uitslag:

 

trajecten

pasagiers

tickets

meeste tickets

totaal

Jacqueline

76

23

48

10

157

Dagmar

57

49

18

0

142

Niek

51

30

30

0

111

Helène

52

39

23

0

114

Waardering: Jacqueline 5, Niek en Dagmar 4.5, Helène 3.5

Finstere Flure

Spelers: Bas, Ilja, Anne-Marie en Martin

Er was nog tijd voor een korter spelletje. Men was helemaal in Friedemann Friese stemming dus Bas haalde Finstere Flure uit de kast. Terwijl Bas het spel uitlegde zette Anne-Marie een mooi monster in elkaar. Degene die het meest op het monster lijkt mag beginnen. Dagmar werd om een nafhankelijk oordeel gevraagd en koos Martin, al had ze het monster niet gezien.

De eerste ronde verdrong iedereen zich rond de ingang. Dat kwam ook doordat Bas het de vorige keer met meer mensen had gespeeld (waarbij iedereen maar drie figuren krijgt in plaats van vier) en dacht dat er de eerste ronde een figuur buiten bleef (wat bij meer spelers dus het
gevolg is), terwijl de regels zeggen dat er per persoon maar twee naar binnen gaan.

Toen werd gelijk de eerste ronde de grafsteen met een kruis getrokken. Omdat Bas ook niet wist dat die eigenlijk de eerste ronde niet meedeed werd er gelijk een figuur van Martin opgegeten. Maar aangezien we nog nauwelijks begonnen waren, kwam die figuur niet zo veel achter.

Alsof dat nog niet genoeg was verschoof Bas even later ook nog twee stenen achter elkaar, terwijl alleen het monster daar sterk genoeg voor is. Al die dingen mochten de pret echter niet drukken en men had veel lol met het spel. Toen de eerste persoon drie figuren uit het spel had was de grafstenen stapel net voor het eerst op. Het was al laat en men besloot niet meer door te spelen tot de anderen ook drie figuren buiten hadden.

Uitslag: Bas 3, Martin 2, Ilja 1, Anne-Marie 0
Waardering: Bas, Ilja en Anne-Marie 4, Martin 3.5

terug naar boven