startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 6
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 14 november 2006

Spelers: Anne-Marie, Bas, Coen, Dagmar, Dirk Jan, Ilja, Martin, Niek, Peter Hein, René, Wendy en Willemien

Gespeelde spellen:

Tai Pan
Cartagena II
Thurn und Taxis
Anasazi
Vroeger of Later
Doktor Schlüsselbart
That’s Life
Rasende Roboter
Null & Nichtig

Tai Pan

Spelers: Dirk Jan, Anne-Marie, Dagmar en Niek

Peter Hein had nog even snel naar Dagmar gebeld om door te geven dat hij vreselijk in de file stond. Daarom werden er eerst wat kortere spellen opgestart zodat hij en eventuele andere laatkomers daarna nog aan zouden kunnen schuiven.
Dagmar had Tai Pan meegenomen. Niek, Dirk Jan en Anne-Marie wilden ook wel meespelen. Dagmar speelde met Dirk Jan tegen Niek en Anne-Marie. In de eerste ronde gingen Niek en Anne-Marie als nummers één en twee uit en hadden ze ook nog eens Tai Pan geroepen. Dirk Jan had onverklaarbaar veel bommen, maar dit hielp Dagmar en hem weinig, de achterstand liep alleen maar verder op. Pas in de tweede helft wisten Dagmar en Dirk Jan de achterstand in te lopen. Na zes rondes vond iedereen het tijd worden om aan een ander spel te beginnen. Niek en Anne-Marie waren Dagmar en Dirk Jan met 50 punten voor gebleven en hadden dus gewonnen. Voor Dirk Jan en Anne-Marie was dit hun eerste kennismaking met Tai Pan geweest. Dirk Jan zag na één potje de charmes wel in, Anne-Marie moest nog een beetje wennen.

Uitslag: Niek en Anne-Marie 425, Dagmar en Dirk Jan 375
Waardering: Niek en Dagmar 5, Dirk Jan 4½, Anne-Marie 3

Cartagena II

Spelers: Bas, Ilja, René en Willemien

Omdat nog niet iedereen er was werd besloten een kort spel uit de kast te halen. De keuze viel hierbij op Cartagena 2. Dit bleek wel enige voorbereiding te vereisen aangezien geen van de deelnemers deze nieuwe variant al kende. Het doel van het spel is deze keer niet om alle piraten in de boot te krijgen, maar in het piratennest. Er zijn twee belangrijke verschillen met het originele spel, namelijk dat het bord uit 2 eilanden bestaat waartussen met een boot overgevaren dient te worden en om kaarten te verdienen loop je zelf niet achteruit, maar moet je een medespeler vooruit zetten. Vooral deze laatste wijziging maakt het spel iets anders om te spelen, maar het kan niet verhinderen dat nog steeds het aantal deelnemers een belangrijke factor is. Met veel deelnemers zijn namelijk veel velden bezet, waardoor spelers snel vooruit kunnen. Het overvaren als nieuw element zorgde voor een afwachtende houding bij de boot, omdat het onduidelijk was over er een duidelijk voordeel of nadeel zit aan het zelf varen van de boot ten koste van een actie. Uiteindelijk leek dit weinig uit te maken in het spel.

De aankomst bij de finish was in de volgende volgorde: Bas, Willemien, Ilja en René.
Als waardering gaf Bas een 2½ en de rest een 3.

Thurn und Taxis

Spelers: Coen, Martin, Peter Hein en Wendy

Dankzij een late file op de A13 waren zowel Martin als Peter Hein een halfuur te laat. Gelukkig voor hen was ook Wendy net binnen en was ze begonnen Thurn und Taxis uit te leggen aan Coen, terwijl de anderen al aan het spelen waren. Gelukkig is het geen moeilijk spel en kon ze de uitleg makkelijk nog een keer doen voor Martin.
Wendy was startspeler en omdat er in de eerste zes kaarten al twee steden uit Baden lagen, pakte ze die uiteraard direct. Dit is de enige regio waar je met een route van drie direct een bonusfiche kunt scoren. Dat liet Wendy niet na en ze begon dus met een goede uitgangspositie. Peter Hein probeerde zijn huisjes direct wat te spreiden om later de bonuspunten voor alle regio’s te kunnen pakken. Dat pakte echter wat anders uit en hij veranderde zijn plan om dan maar als eerste alle steden in Beieren aan te doen.
Coen was dol op het trekken van kaarten. Hij trok er bijna iedere beurt twee en bouwde gestaag zijn routes op. Dat betekende dat hij vaak mooie routes had, maar tegelijkertijd ook weer veel kaarten af moest leggen na het voltooien van een route.
Martin begon wat voorzichtig, maar maakte iets over de helft ineens een prachtige route van zeven steden in zeven verschillende landen. Dat was natuurlijk goed voor het plaatsen van zeven huisjes en een hele smak bonusfiches.
Dit doorkruiste de plannen van Wendy. Ze had erop gerekend dat ze als eerste alle landen aan zou doen en daarmee flink punten zou scoren. Maar waar Coen haar met zijn mooie routes al was voor geweest gooide ook Martin nu roet in het eten. Voor Peter Hein had Martin ook iets moois in petto, want met zijn laatste route deed hij ook als eerste alle steden in Beieren aan, wat Peter Hein weer punten kostte.
Met die laatste route plaatste Martin ook zijn laatste huisje en beëindigde daarmee het spel. Omdat hij de laatste speler was, kwam niemand meer aan de beurt. Zonder strafpunten en met een bonus van een punt was Martin dus ook de duidelijke winnaar. Wendy en Peter Hein kwamen net te kort. Coen had nog veel te veel huisjes over en scoorde zoveel minpunten dat hij op gepaste afstand van de winnaar eindigde.
Een leuk spel, daar was iedereen het over eens.

Uitslag: Martin 23, Wendy 21, Peter Hein 15, Coen 11
Waardering: Martin, Peter Hein en Wendy 4, Coen 3½

Anasazi

Spelers: Dagmar, Ilja, Bas en Niek

Omdat Cartagena 2 en Tai Pan ongeveer tegelijkertijd waren afgelopen, werden er twee nieuwe spellen gekozen en wisselden de spelers. Dagmar, Niek, Anne-Marie en Bas wilden Anasazi van Phalanx wel eens proberen. In Anasazi moeten de spelers proberen zoveel mogelijk punten te scoren door deel te nemen aan archeologische expedities in de bergen. Dit doe je door vanaf zes startpunten een spoor van kartonnen fiches neer te leggen naar de verschillende bergen. Als je langs een schat komt mag je deze oppakken. De waarde per schat wordt bepaald door het aantal totems van die kleur die niet zijn opgehaald.
De bergen worden voorgesteld door losse tegels die verspreid over de tafel worden gelegd. Omdat Bas en Willemien een matglazentafel hebben, leek het net of  er tussen de bergtoppen mist hing. Op de spel staat dat Anasazi een behendigheidsspel is. Iedereen vond dit een wel heel bijzondere beschrijving. Zo behendig hoef je nou ook weer niet te zijn om kartonnen fiches op het speelveld neer te leggen. Het spel kon überhaupt niemand echt bekoren. Iedere ronde verlegde je gewoon de route die je het snelst naar een nieuwe schat (of liever nog twee schatten) kon brengen. Hier kwam geen behendigheid en ook geen strategisch of tactisch inzicht aan te pas. Gelukkig duurde het spel maar kort.

Uitslag: Bas 35 punten, Dagmar 28 punten, Niek 26 punten, Ilja 22 punten
Waardering: Niek en Ilja 2½, Dagmar 2, Bas 1½

Vroeger of Later

Spelers: Anne-Marie, Dirk Jan, René en Willemien

Het volgende spel dat aan bod kwam was Vroeger of Later. Een spel dat vooral geschikt is voor de liefhebbers van geschiedenis. Iedereen krijgt een aantal kaarten voor zich die hij in de chronologische volgorde aan moet sluiten bij de kaarten midden op de tafel. Hoe langer de rij op tafel wordt hoe moeilijker het is om te bepalen op welke plek een kaart moet liggen. Als je aan de beurt bent is de eerste actie om te bepalen of de volgorde klopt. Indien je denkt dat dit niet het geval is dan zeg je dat en worden de kaarten omgedraaid. Indien de volgorde niet klopte krijgt de speler die als laatste een kaart heeft aangelegd drie extra kaarten. Klopte de volgorde wel dan krijg je zelf twee extra kaarten en verlies je je beurt. Het doel van het spel is als eerste je kaarten kwijt te zijn.
Winnaar van het spel was René met Willemien op korte afstand. De score vertaalde zich ook in de waardering:

Willemien en René 4, Dirk Jan 3, Anne-Marie 2

Doktor Schlüsselbart

Spelers: Coen, Martin, Peter Hein en Wendy

Spelers: Coen, Martin, Peter Hein en Wendy

Thurn und Taxis was snel gespeeld. Peter Hein haalde een kinderspel uit zijn tas, dat hij graag eens met de andere ouders uit het gezelschap (Coen en Wendy) wilde proberen. Doktor Schlüsselbart is een grabbelspel van Zoch, vermoedelijk geïnspireerd door Dschamál van dezelfde uitgevers. Spelers bewegen de verstrooide doktor door zijn kasteel op zoek naar magische elixers. Om hem van de ene naar de andere kamer te verplaatsen heb je de juiste sleutel nodig. Iedereen heeft een zak met dezelfde set sleutels. Spelers grabbelen tegelijk in hun eigen zak en wie er als eerst een passende sleutel uit tovert mag de doktor verplaatsen door de bijbehorende deur.
Coen bleek bij dit spel over onvermoede talenten te beschikken. Bijna altijd was hij de eerste die een passende sleutel uit zijn zakje viste. Hij leidde de doktor bijkans in zijn eentje door het kasteel en kon daardoor de ene na de andere elixerkaart uitspelen. De andere spelers slaagden er ook wel eens in de doktor te verplaatsen, maar helaas voor hen nooit naar het juiste elixer. Toen Coen vier elixerkaarten gespeeld had, zat de rest nog steeds met hun eerste kaart in de hand. Het was dus een erg eenzijdig potje geweest.
Niet verrassend had Coen zich uitstekend vermaakt met het spel. De anderen vonden het maar zo-zo. Peter Hein en Wendy gaven in ieder geval de voorkeur aan Dschamál.

Uitslag: Coen 4, de rest 0
Waardering: Coen 4, de rest 2

That’s Life

Spelers: Dagmar, Ilja, Bas en Niek

Na afloop van Anasazi werd er nog gezocht naar een kort afsluitend spelletje. Bas haalde That’s Life te voorschijn. De rest van de spelers kenden dit spel nog niet, maar wilden het graag eens proberen. That’s life is een gooi-een-dobbelsteen-beweeg-je-pion spel. Op het moment dat je als enige op een tegel staat en hier van vertrekt, mag je deze tegel pakken. Sommige tegels zijn pluspunten, andere minpunten en sommigen veranderen de minpunten van een tegel in pluspunten. Je wilt dus heel vaak niet bewegen omdat als jij weggaat iemand anders de laatste op een tegel is en die kan scoren. Het spel speelde lekker vlot weg en iedereen had het wel naar zijn zin. Dagmar wist uiteindelijk de meeste punten te scoren.

Uitslag: Dagmar 27, Bas 11, Niek 3 en Ilja 0 punten
Waardering: Dagmar 4, Niek, Bas en Ilja 3

Rasende Roboter

Spelers: Anne-Marie, Dirk Jan, René en Willemien

Er waren nog wel een aantal geïnteresseerden voor een laatste spel, hierbij viel de keuze op Rasende Robotor. Doel van dit spel is de kortste route te vinden om een robot bij het fiche te krijgen. Soms is dit eenvoudig en is het vooral een kwestie van snel reageren, andere keren gaat het vooral om creatief gebruik te maken van de andere robots op het bord. Willemien ging vlot van start en scoorde de eerste fiches. De anderen kwamen wat langzamer op gang en niemand was in staat om de achterstand nog in te halen.

Uitslag: Willemien 8, Dirk Jan 4, Anne-Marie 3, René 2
Waardering: Dirk Jan 4½, de anderen 4

Null & Nichtig

Spelers: Coen, Martin, Peter Hein en Wendy

Door het stukje powerplay van Coen was Doktor Schlüsselbart in een vloek en een zucht voorbij. Iedereen had nog wel behoefte om de avond met iets serieuzers af te sluiten. Peter Hein had Null & Nichtig nog mee, een nieuwe slagenspel uit Essen.
In Null & Nichtig verzamel je slagen en sorteer je de kaarten in die slagen in stapeltjes per kleur. Per stapel telt alleen de waarde van de bovenste kaart aan het einde van een ronde voor punten. Er zijn vijf kleuren met kaarten variërend van nul tot elf, zodat de punten die je in een kleur haalt nogal kunnen fluctueren. Het deed Peter Hein een beetje aan Sticheln denken, want door het uitspelen van bepaalde kaarten kun je de winnaar van de slag akelige minpunten bezorgen!
De eerste ronde tastte iedereen het spelsysteem wat af en waren alle scores vrij hoog. Daarna werden de spelers gemener voor elkaar. In de tweede ronde slaagde Coen er in de voorlaatste slag zelfs in om bij al zijn stapels een nul bovenop te hebben liggen. Hij was met een nul uitgekomen en omdat de anderen allemaal een nul in een andere kleur bijgooiden oogstte hij vier nullen. In de vijfde kleur had hij toen al een nul. Gelukkig voor hem pakte hij de laatste slag ook, zodat hij niet helemaal zonder punten bleef.
Na die tweede ronde gingen Wendy en Peter Hein op kop. Wendy stond na de tweede ronde iets voor, na de derde ronde waren de posities verwisseld. In de vierde ronde greep Peter Hein zijn kans en zadelde Wendy met slechte kaarten waar hij kon. Daarmee pakte hij uiteindelijk de winst. Coen haalde in de laatste ronde nog een grote smak punten waar hij zijn desastreuze (maar ook vermakelijke) tweede ronde enigszins wist weg te poetsen.
Iedereen had het wel een vermakelijk slagenspel gevonden, waar je invloed toch groter is dan op voorhand het geval lijkt.

Uitslag: Peter Hein 132, Wendy 117, Martin 91, Coen 73

Waardering: Martin en Wendy 3½, Peter Hein 3, Coen 2½
terug naar boven