startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 6
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 17 oktober 2006

Spelers: Bas, Dirk Jan, Wendy, Anne-Marie, Dagmar

Gespeelde spellen:

Tantrix
Augsburg 1520

De spellenavond was bij Dagmar (dit keer zonder Niek omdat die voor zijn werk in Toronto zat). De nieuwe keuken was tot grote frustratie van Dagmar nog steeds niet af, maar gelukkig kon er inmiddels wel thee worden gezet zodat de spellenavond er verder niet onder hoefde te leiden. Anne-Marie kwam voor de eerste keer meespelen

Tantrix

Spelers: Bas, Dirk Jan, Anne-Marie, Dagmar

Omdat Wendy wel vaker wat later komt, werd eerst maar begonnen met een kort spel. Dagmar trok Tantrix uit de kast. Omdat de rest het hooguit gespeeld hadden zien worden, wilde iedereen het best proberen. Opvallend was dat iedereen slierten ging maken in plaats van de veel lucratieve lussen (een lus levert twee keer zo veel punten op als een sliert). Uiteindelijk wist Dagmar de langste lus te maken. De eindscores lagen echter erg dicht bij elkaar.

Uitslag: Dagmar 17, Bas 16, Anne-Marie 15 en Dirk Jan 13 punten
Waardering: Dagmar 4, Anne-Marie 3½, Bas 3, Dirk Jan 2½

Augsburg 1520

Spelers: Bas, Dirk Jan, Wendy, Anne-Marie, Dagmar

In de slotfase van Tantrix was Wendy inderdaad ook nog gekomen. Ze had de nieuwste Alea, Augsburg 1520, meegenomen. De regels waren niet echt makkelijk geschreven zodat het nog even tijd kostte om alles door te nemen. Augsburg 1520 is een veilingspel waar in een aantal rondes punten gewonnen kunnen worden door te bieden op de gunsten van een vijftal edelen. Iedere edele heeft zijn eigen kaarten met waardes variërend van 1 tot 17. Tijdens een biedronde bieden de spelers tegen elkaar op hoeveel kaarten ze willen bieden. Als één iemand meer kaarten biedt dan de anderen, wint deze speler automatisch de gunsten van de betreffende edele. Als echter verschillende spelers evenveel kaarten bieden wint degene die de hoogste kaart heeft geboden. Als je de gunsten van een edele wint mag je telkens twee dingen kiezen uit een lijst van drie. Hiermee kan je op drie verschillende scoresporen je waarde verhogen (meer geld, punten of handkaarten krijgen aan het begin van iedere volgende ronde). Om meer dan 25 punten te scoren moet je een kerk bouwen en om meer dan 45 punten te scoren moet je zelfs een dom bouwen. Hiervoor moet je geld betalen, maar je hebt ook geld nodig om handkaarten te kopen waarmee je op de edelen biedt. Bas maakte aan het begin van het spel een beginsprint maar moest toen al snel investeren in een kerk. Dagmar was de tweede die flink punten pakte. Ze liep alleen vast toen ze een dom moest bouwen. Hiervoor moest ze zoveel geld reserveren dat ze geen handkaarten kon kopen en dus geen enkele veiling meer won (en dus ook de dom niet mocht kopen). Hierdoor zakte ze in de laatste twee rondes van kanshebber voor de overwinning terug naar de achterhoede. Bas en Wendy wisten wel een dom te bouwen en mochten dus meer punten scoren. Bas bleef Wendy net een paar punten vol. Niemand had het spel echt leuk gevonden. De geluksfactor bij het trekken van kaarten (die je vervolgens mag kopen) was toch wel storend. Een aantal privileges konden bovendien ook van elkaar afgepikt worden waardoor je wel erg makkelijk één tegenstander erg kan benadelen. Uiteindelijk leverde een uitgebreide analyse van de afbeelding op de doos meer plezier op dan het spelen van het spel.

Uitslag: Bas 59, Wendy 55, Anne-Marie en Dagmar 45, Dirk Jan 44

Waardering: Bas, Wendy, Anne-Marie en Dirk Jan 2½ en Dagmar 2
terug naar boven