startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 5
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 25 juli 2006

Spelers: Anneke, Dagmar, Jacqueline en Niek

Gespeelde spellen:

Thurn & Taxis

Het is een zeer warme dinsdagavond, zodat Jacqueline aangeboden heeft deze avond gebruik te maken van haar dakterras om daar de spelavond door te brengen. Er staat daar inderdaad een heerlijk fris briesje, zodat de hersens zich weer enigszins tot het spel kunnen bepalen in plaats van zich af te vragen hoe je het zo koel mogelijk krijgt en houdt.

Thurn & Taxis

Spelers: Anneke, Dagmar, Jacqueline en Niek

Dagmar heeft een niet al te ingewikkeld spel in haar tas gestopt: Thurn und Taxis. Jacqueline vraagt waar de titel van het spel vandaan komt. Geen van de spelers weet het exact, maar Roel, Jacqueline’s echtgenoot heeft even gegoogled en kwam met het antwoord: Thurn und Taxis is de naam van een oud adellijk geslacht, dat oorspronkelijk uit Italië kwam. In de 13e eeuw verzorgde deze familie koeriersdiensten tussen een aantal Italiaanse staten en in de 15e en 16e eeuw verspreidde zich een aantal takken van deze familie zich over de Kerkelijke staat en de Habsburgse landen en richtte daar het postwezen in. In Regensburg staat nog steeds het slot Thurn und Taxis.
Nu dan de link naar het spel: het gaat er hier om dat je koeriersdiensten tussen de verschillende, op elkaar aansluitende steden in Duitsland, Bohemen en Polen creëert. Op het speelbord liggen steeds zes stedenkaarten en in score oplopende postkoetskaarten. Verder heeft iedere speler een aantal houten huisjes in zijn eigen kleur die bij de bezochte steden geplaatst moeten worden. De volgorde van het spel is eerst minimaal één stadkaart trekken, daarna minimaal één spelen. Wanneer je een route wilt verzilveren, dan moet dat met minimaal drie kaarten. Er zit ook bij dit spel een addertje onder het gras: je mag drie stedenkaarten over steden in één land spelen of over drie steden in drie verschillende landen. Dat laatste ben je nogal eens geneigd te vergeten in het vuur van het spel. Doel van het spel is om zoveel mogelijk punten te vergaren. Dit is een vereenvoudigde weergave van de spelregels.
Het spel begint rustig. Jacqueline is de eerste die bonuspunten vergaart door huizen te bouwen in alle steden van Beieren. Maar hardlopers zijn doodlopers en zij wordt dan ook ingehaald door Dagmar, die stilletjes de ene route na de andere bouwt. Uiteindelijk neemt Niek een eindspurt door gebruik te maken van de ‘Wagner’-functie, waarmee hij een route van vijf steden mag laten gelden als een van zeven. Wordt die zeven gehaald, wordt de ronde nog wel afgemaakt, maar is het spel afgelopen. De overgebleven huisjes worden als minpunten van de eindscore afgetrokken, waardoor iemand die als eerste de route van zeven haalt niet automatisch de winnaar van het spel is. Dat is ook nu het geval, want Dagmar wint met een postkoetslengte voorsprong.

Uitslag: Dagmar 15, Niek 10, Anneke 8 en Jacqueline 6
Waardering: Dagmar en Anneke 3½, Niek en Jacqueline 3

terug naar boven