startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 3
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 1 juni 2004

Spelers: Anda, Dagmar, Ellen, Jacqueline en Niek

Gespeelde spellen:

Alhambra
Foppen

Door vakantiepret en ziekte was het deze eerste juni erg rustig. Nou ja, rustig, de katten van Anda zorgden voor flink wat leven in de tent doordat ze hun eigen spel speelden met een paar speeldgoedmuisjes. Verder waren Ellen en Jacqueline voor het eerst van de partij. Wendy had ze een tijd terug bij een speldemonstratie ontmoet en verteld over Spel aan de Maas en dat wilden ze nu wel eens uitproberen. Nadat Anda, Niek en Dagmar het een en ander over het ontstaan en de gebruiken hadden verteld werd het tijd om een spel te kiezen.

Alhambra

Spelers: Anda, Dagmar, Ellen, Jacqueline en Niek

Er zijn beduidend minder spellen voor vijf dan voor vier, dus een aantal van de spellen die waren meegenomen vielen bij voorbaat af. De keuze viel uiteindelijk op Alhambra, een toegankelijk en leuk bouwspel. In Alhambra moeten de spelers proberen zo veel mogelijk punten te scoren tijdens de drie tellingen door het verkrijgen van de meerderheid in bepaalde gebouwsoorten en het bouwen van een lange buitenmuur. De gebouwenkaartjes zijn te koop met vier verschillende soorten valuta. Je moet dus niet alleen genoeg geld hebben, maar ook nog van de juiste soort. Een speler kan telkens kiezen uit drie acties, een gebouw kopen en bouwen, geld pakken of zijn Alhambra verbouwen. Als je een gebouw gepast betaalt, mag je nog een actie kiezen.
Dagmar en Niek zaten elkaar behoorlijk in de weg bij het verkrijgen van de meerderheid in de blauwe gebouwen. Hierdoor kochten ze te weinig gebouwen van de andere soorten en kwamen ze dus steeds verder achterop te liggen. Anda lukte het om veel punten te scoren bij de duurdere gebouwen en ook nog een lange muur te bouwen. Jacqueline kwam wat traag op gang doordat ze telkens net niet gepast kon betalen. Daarom koos ze in het begin vaak voor de actie geld pakken. In de slotfase van het spel kon ze daardoor flink wat gebouwen kopen. Wat verder opviel was dat Ellen, Jacqueline en Anda vaak de eerste plaats van een bepaalde soort gebouwen deelden. Niek en Dagmar waren meer voor alles of niets gegaan. Aan het eind van het spel was het duidelijk dat de deel-strategie werd beloond.
Het spel was duidelijk in de smaak gevallen, wat zich vertaalde in een hoge waardering. Het spel is eenvoudig, snel uit te leggen en speelt lekker weg. Het enige minpuntje is dat de geluksfactor hoger wordt als je met meer spelers bent.

Uitslag: Anda 99,  Jacqueline 82, Ellen 79, Niek 72 en Dagmar 64
Waardering: Anda, Jacqueline en Ellen 4½, Niek 4, Dagmar 3½

Foppen

Spelers: Anda, Dagmar, Ellen, Jacqueline en Niek

Er was nog tijd voor een kort afzakkertje. Dagmar had Foppen meegenomen, dat ze graag eens wilde spelen omdat de andere spellen van Friedemann Friese die ze kende, haar goed waren bevallen. Foppen is een spelletje waarbij het de bedoeling is om zo snel mogelijk je hand uit te spelen. De startspeler bepaalt de kleur van de kaarten en als je kan moet je volgen en anders mag je een kaart van een andere kleur spelen. Kaarten van de andere kleur worden altijd lager gewaardeerd dan de kaarten van de gevraagde kleur. Degene met de laagste kaart krijgt de fopsteen en moet een beurt overslaan. Degene die de hoogste kaart in de gevraagde kleur heeft gespeeld, mag de volgende ronde beginnen. Het doel van dit spel is nou eens een keer niet om slagen te halen, maar domweg om als eerste je hand leeg te spelen. Dit lukt dus alleen door te voorkomen dat je de fopsteen krijgt. Hierdoor kan je in principe het spel winnen, zonder ooit een slag gewonnen te hebben! De winnaar(s) krijg(t)(en) tien punten. De verliezers krijgen de minpunten die op elke kaart staan. Om het spel spannender te maken, mag je ook aan het begin van het spel zeggen dat je denkt te gaan winnen. Als dit lukt, krijg je voor alle andere spelers die dit geclaimd hebben, vijf extra punten. Als je echter verliest, worden je minpunten verdubbeld.
Ellen besloot de eerste ronde de gok te wagen door te claimen dat ze zou winnen. Helaas, was nog niemand anders bereid om dit ook te claimen, waardoor ze geen extra punten kon halen, maar wel extra minpunten. Dit laatste gebeurde ook, doordat Jacqueline won. Gelukkig had Ellen niet de laagste score, die “eer” viel Niek ten deel. De tweede rond besloot Niek op te scheppen dat hij wel zou winnen. Helaas was het weer Jacqueline die er met de winst vandoor ging. Niek had door zijn claim, weer de meeste minpunten. Omdat het inmiddels wel tijd begon te worden om af te sluiten, werd besloten dat de derde ronde de laatste zou zijn. Dagmar greep haar kans en riep dat zij dit keer ging winnen, helaas was er weer niemand die dat ook verwachte. En tot ieders verbazing was het voor de derde keer op rij Jacqueline die er met de winst vandoor ging. Daardoor was zij de enige die in de plus eindigde.
Het spel werd voor een simpele, vlotte afsluiter, best leuk gevonden.

Uitslag: Jacqueline 30, Anda –22, Dagmar –31, Ellen –34, Niek –77
Waardering: Dagmar en Jacqueline 3½, Anda en Ellen 3, Niek 2½

terug naar boven