startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 3
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 11 mei 2004

Spelers: Anda, Bas, Dagmar, Dirk Jan, Frank, Niek, Peter Hein en Wendy

Gespeelde spellen:

Cheops
Attika
Cronberg
Da Vinci Code

Anda had deze keer iedereen uitgenodigd om bij haar thuis te komen spelen. Voor Frank was dat lekker dichtbij, en hij kwam weer eens meespelen. Toen ook Dagmar, Niek en Wendy waren binnengekomen vormden zich twee groepjes.

Cheops

Spelers: Anda, Bas, Dagmar, Niek en Wendy

Dagmar en Niek hadden Cheops meegenomen. Cheops is een “historisch” spel over een Egyptische familie die eerst heeft geholpen om de farao netjes in zijn tombe te krijgen, maar zodra de farao daar ligt er ook geen gras over laat groeien om de farao te beroven van de kostbaarheden die zijn meegegeven voor het volgende leven. Het doel is dan ook om zo veel mogelijk geld te verdienen aan deze schatten door ze of wel na het opgraven direct te verkopen, dan wel er op te gokken dat ze aan het eind van het spel meer waard zullen zijn en ze dus tot die tijd op voorraad te houden. Door scarabee-kevers direct te verkopen verandert de prijs (beide kanten op is mogelijk).
Niek probeerde de tactiek alles verkopen in de hoop daarmee de gemiddelde prijs aan het eind van het spel te drukken. Wendy koos precies voor de tegengestelde tactiek en potte alles op. De rest maakte combinaties tussen deze twee uitersten. Wendy had de juiste soorten scarabee-kevers opgepot en haalde daarmee een klinkende overwinning binnen. Niek eindigde kansloos als laatste, maar had volgens eigen zeggen veel lol beleefd aan het verstoren van de markt.

Uitslag: Wendy 310, Anda 220, Dagmar 180, Bas 165, Niek 130
Waardering: allen 2½

Attika

Spelers: Dirk Jan, Frank en Peter Hein

Peter Hein weet na een paar keer spelen nog altijd niet goed wat hij van Attika moet vinden, en had het nog maar eens meegenomen om te spelen. Dirk Jan en Frank kenden het niet, en wilden wel meedoen.
Dirk Jan trof het dat hij direct beide gebouwen in een van de twee kleine groepen had getrokken. Deze bouwde hij in zijn eerste beurt nabij een van de heiligdommen, en verdiende daar direct een amfoor mee. Frank trok eerst nog wat kaarten, Peter Hein stichtte al snel twee nederzettingen om optimaal van de kortingsplekken op het bord te profiteren. Frank maakte een echt lintdorp, waarmee hij om de gebouwen van Peter Hein heen hoopte te bouwen, om zo bij het achter hem liggende heiligdom te komen. Peter Hein stak daar echter een stokje voor door alle plekken rondom het heiligdom te bezetten. Frank nam passend wraak door net een beurt voor Peter Hein zijn haven met een tweetal schepen te plaatsen op de plek waar Peter Hein hetzelfde had willen doen. Voor hem was het nu ook wel duidelijk dat het verbinden van twee heiligdommen een heilloze onderneming was.
Ondertussen had Dirk Jan het bord uitgebreid met nog een tegel naast het heiligdom van Peter Hein. De volgende beurten plaatste hij ook weer wat gebouwen, zodat hij gevaarlijk dichtbij het heiligdom kwam. Weer sloot Peter Hein de weg af, nu met een paar wegen van zichzelf. Maar pas een aantal rondes later bleek dat dit een illegale zet was geweest: de wegen vormden een nieuwe nederzetting, waardoor hij twee extra kaarten had moeten betalen in plaats van één. Dit had iedereen over het hoofd gezien. Nog een extra kaart had hij niet kunnen betalen, en Dirk Jan had in zijn beurt zeker het heiligdom bereikt. Daarmee werd Dirk Jan alvast uitgeroepen tot morele winnaar. Maar omdat iedereen toch nog lekker bezig was, werd er verder gespeeld tot het spel ‘echt’ zou eindigen. Dirk Jan wilde zien of hij nog een tweede keer kon winnen in hetzelfde potje.
Helaas was hem dit niet gegund, want het was Peter Hein die als eerste al zijn gebouwen had geplaatst. Wie er ook heeft gewonnen, alle spelers hadden zich prima vermaakt.

Waardering: allen 3½

Cronberg

Spelers: Anda, Bas, Dagmar, Niek en Wendy

De keuze voor spellen was beperkt en daarom werd er toch voor een vierpersoonsspel gekozen met de groep van vijf spelers. Dagmar en Wendy durfden het wel aan om hun vriendschap op het spel te zetten door samen te spelen. In Cronberg wordt een verwoeste stad weer opgebouwd. De spelers moeten proberen de meest winstgevende stukjes grond te claimen. Terwijl Dagmar en Niek het spel uitlegden, las Bas mee en ontdekte dat een regel op een andere manier uitgelegd kon worden dan Dagmar en Niek tot dan toe hadden gedaan. Na enige discussie werd besloten de regel van Bas aan te houden en kon met spelen begonnen worden. 
Dagmar en Wendy wisten al hun pionnen op winstgevende stukjes grond te plaatsen. De andere spelers waren daar wat minder bedreven in en moesten in de slotfase zelfs nog verliesgevende stukken grond claimen. Wendy en Dagmar haalden daardoor op hun sloffen de overwinning binnen. Zelfs als hun puntenaantal door twee gedeeld zou zijn, zouden ze nog als eersten geëindigd zijn. Anda was derde en omdat bij Cheops de dames ook al de bovenste drie posities hadden ingenomen, werd deze avond uitgeroepen tot ladies night!

Uitslag: Wendy & Dagmar 54, Anda 25, Niek 22, Bas 4
Waardering: Dagmar 3½, Wendy, Anda, Niek en Bas 3

Da Vinci Code

Spelers: Anda, Bas, Dirk Jan, Peter Hein

Aan het eind van de avond bleven er nog vier spelers over, die wel zin hadden in nog een kort spelletje. Peter Hein had ook nog Da Vinci Code meegenomen. Dit is een eenvoudig deductiespelletje, dat iedereen wel aansprak.
De bedoeling van het spel is om de codes van je tegenstanders te kraken. Iedereen begint met drie witte en/of zwarte stenen, met waardes van 0 tot 11. Deze plaats je onzichtbaar voor de rest voor je neer, maar wel op volgorde. Iedere beurt pak je een nieuwe steen, en moet je de waarde van een steen bij een tegenstander raden. Als je dit goed raakt, moet die speler deze steen open leggen, en mag je je nieuwe steen op de juiste plek in je code plaatsen. Is het fout, dan leg je je nieuwe steen open in je code neer.
Op deze manier komt er steeds meer informatie beschikbaar: steeds meer stenen komen open, en met een beetje onthouden weet je ook waar bepaalde stenen in ieder geval niet zitten.
Peter Hein begon het eerste potje goed door direct een steen van Bas juist te identificeren. Daarna ging het voor hem bergafwaarts, want de ene na de andere steen van zijn code werd ontcijferd. De code van Anda bleek moeilijk te kraken, want haar stenen bleven maar rechtop. Toen in de codes van de anderen veel stenen ontcijferd waren, sloeg ze toe en identificeerde de rest, waarmee ze won.
Iedereen wilde nog wel een rondje. Nu werden ook de koppeltekens gebruikt. Als je deze trekt, mag je die op een willekeurige plek in je code neerzetten. Deze keer was de strijd wat gelijker. Bij iedereen werden er stenen ontcijferd, tot Dirk Jan de voorlaatste steen had getrokken. Nadat hij links en rechts wat stenen had geïdentificeerd, stond hij voor een dilemma: stoppen zou vrijwel zeker inhouden dat Bas of Anda zou winnen. Doorgaan betekende dat hij een grote kans had dat hij getallen verkeerd zou raden en daarmee een potentiële overwinning zeker verspelen. Dat Peter Hein door Bas uitgeschakeld zou worden was zeker: Bas en Peter Hein zouden dan de enige zijn met ongeïdentificeerde zwarte stenen. Voor Bas, die als eerste weer aan de beurt was, zou het kraken van de code dan een invuloefening zijn. Dirk Jan probeerde dus eerst maar Bas en Anda te elimineren, waarbij hij een slagingskans van 50% had. Zijn gok bleek goed uit te pakken, zodat alleen Peter Hein nog over was. Nu was de gokkans slechts 1/3; Peter Hein had twee zwarte stenen, op tafel lag nog één. De drie stenen hadden de waardes 9, 10 en 11. Het kwam erop neer dat Dirk Jan moest raden welke steen in het midden (van de tafel) lag. Omdat 10 het middelste getal is, gokte hij daarop. Ook dat was weer correct, zodat Dirk Jan het tweede potje won.
Iedereen vond het een leuk deductiespel, waarbij je vooral goed op moet letten waar je tegenstanders om vragen.

Waardering: Anda, Bas en Dirk Jan 3½, Peter Hein 3

terug naar boven