startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 3
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 2 maart 2004

Spelers: Bas, Dagmar, Dirk Jan, Hans, Niek, Pascal, Shuk-ha, Sten en Willemien

Gespeelde spellen:

Magier von Pangea
Gangsters
Leeuwenhart
Clans

Magier van Pangea

Spelers: Bas, Dagmar en Niek

Dagmar en Niek zijn bezig met een poging ongespeelde spellen onder het stof vandaan halen en spelen. In het kader van deze actie hadden ze recent het spel Die Magier von Pangea gespeeld. Het spel had hun (doem)verwachtingen overtroffen en daarom wilden ze het graag nog een keer spelen terwijl de regels nog redelijk vers in het geheugen zaten. Bas was zoals altijd wel in voor wat nieuws en deed mee als derde speler. 
In het spel is het de bedoeling om zo snel mogelijk een van drie combinaties van amuletten (die verdacht veel lijken op topdrop) en goederen (punten) te verzamelen door met je eigen sprookjesvolk over het magische continent Pangea uit te zwermen en de goodies terug naar je kasteel te slepen. De volken beschikken ook over toverkracht waarmee ze onder andere het landschap (bestaand uit tegels en lege vakken) kunnen veranderen. 
Bas wist als eerste twee amuletten binnen te halen en mocht daarom in plaats van één toverspreuk, twee toverspreuken per ronde doen. Dit is enorm handig om het landschap zo te manipuleren dat je zelf sneller met amuletten naar je kasteel komt en je tegenspelers juist kunt tegenwerken. Snel had Bas dus ook het derde amulet binnen. Dagmar en Niek hadden er tegen die tijd ook twee verzameld. Niek wist het bord nog zo te manipuleren dat het Bas nog een paar beurten extra kostte om de laatste twee amuletten in zijn kasteel te krijgen, maar kon hem niet meer van de winst afhouden. Bas was ondanks zijn winst het minst te spreken over het spel omdat hij vermoedde dat iemand die voorop staat, te makkelijk het slachtoffer kan worden van de andere spelers als die samen werken, en daardoor onmogelijk nog kan winnen.

Uitslag: Bas 5 amuletten en 6 goederen, Dagmar 3 amuletten en 8 goederen, Niek 3 amuletten en 3 goederen
Waardering: Dagmar en Niek 3½, Bas 3

Gangsters

Spelers: Dirk Jan, Sten en Willemien

Met de nieuwe Nederlandse regels bij de hand (gemaakt na de trage spelstart 2 weken geleden) wordt Gangsters nu in een twintig minuten uitgelegd. Dit in plaats van de anderhalf uur van de vorige poging. Je kunt winnen door veel joints te kopen of veel geld te verzamelen. 
Willemien gokt eerst op het bemachtigen van alle groene joints en Sten op de gele. Dirk Jan gaat voor de gele, de goedkoopste soort. Deze plannen worden echter al snel doorkruist door de anderen en dus wordt het doel verlegd naar veel geld verdienen of 10 joints van willekeurige kleur bemachtigen.
Sten heeft pech omdat hij al snel zijn vamp kwijt raakt en zijn dobbelsteenworpen het te duur maken om een nieuwe verleidster in het spel te brengen. Daardoor kan hij minder geld afpersen en geen gangsters van andere gangs verleiden over te lopen.
De eerste beurten wordt er weinig verdiend, maar als het publiek (die zijn geld verbrast in de joints van de spelers) steeds meer in het spel wordt gebracht worden de uitkeringen steeds hoger. Omdat het spel toch nog vrij lang duurt, besluiten we het te bereiken geldbedrag te verlagen van $10.000 naar $8000. Dit wordt als eerste door Willemien behaald. 
Sten heeft op dat moment wel een joint meer dan Willemien en twee meer dan Dirk Jan, maar het is niet waarschijnlijk dat hij daarmee had gewonnen als we om $10.000 hadden gespeeld.

Uitslag: Willemien $9000, Dirk Jan $7400, Sten $3000
Waardering: Dirk Jan en Willemien 3½, Sten 2

Leeuwenhart

Spelers: Hans, Pascal en Shuk-ha

Hans, Pascal en Shuk-ha zaten aanvankelijk nog te dubben tussen twee spellen, Puerto Rico en Leeuwenhart. Uiteindelijk viel de keuze op Leeuwenhart; Puerto Rico zal nog wel eens gespeeld worden.
Hans begon het spel goed door al snel drie verschillende mijnen en een aanzienlijk gebied in zijn bezit te krijgen. Hij bouwde hierdoor al snel een grote voorsprong op, maar werd natuurlijk daarmee natuurlijk wel een geliefd doelwit voor zijn medespelers.
Aangezien het landgoed van Hans op sommige stukken smal was, kon Pascal er een groot stuk van afsnijden en direct daarna een kaart spelen waardoor Hans niet terug kon slaan. Op het eind van het spel werd het nog spannend, maar ondanks een onverwachte extra beurt kon Hans de schade niet meer inhalen. Shuk-ha slaagde er nog in om Hans qua punten te passeren en werd tweede.

Uitslag: Pascal 23, Shuk-ha 21, Hans 19
Waardering: Pascal en Shuk-ha 4, Hans 3½

Clans

Spelers: Bas, Dagmar en Niek

Die Magier had niet zo heel erg lang geduurd en daarom was er nog tijd voor nog een spelletje. Hans had onder andere Clans op tafel gelegd en omdat alle drie de spelers dit spel kenden, werd hiervoor gekozen. Terwijl het bord werd opgebouwd werden de spelregels nog even doorgenomen.  Tijdens het spel werd redelijk gestructureerd regio na regio afgewerkt. Hierdoor waren er weinig verrassingen van plotseling ontstane dorpen. Omdat in vooral de eerste dorpen ook vaak veel kleuren stonden, ging de strijd redelijk gelijk op. Alleen rood kon niet goed meekomen. Pas in de tweede helft van het spel werden de verschillen wat groter, waarvan vooral zwart leek te profiteren. Bas wist het laatste dorp te maken en daarmee het spel te eindigen. Bij het kleur bekennen bleek dat de neutrale kleur geel (al snel omgedoopt tot de uit spraakverwarring ontstane speler Chiel van een memorabel potje Morgenland) het beter had gedaan dan Dagmar en Niek. Bas bleek zwart te zijn. Deze kleur lag al voorop en bovendien had Bas ook nog eens de meeste dorpenfiches verzameld waardoor hij geen seconde voor de overwinning hoefde te vrezen.

Uitslag: Bas 34, Chiel 29, Dagmar 28, Niek 22, Rood 19
Waardering: Bas en Niek 4, Dagmar 3½

terug naar boven