startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 3
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 3 februari 2004

Spelers: Bas, Dagmar, Dirk Jan, Judith, Niek, Peter Hein en Willemien

Gespeelde spellen:

Anno 1503
Amon-Ra
Zahltag

Omdat bijna iedereen wat spellen had meegenomen en ook Dirk Jan zelf wat had uitgezocht uit zijn voorraad van te weinig gespeelde spellen, was de keuze nogal groot. Bas kende Anno 1503, dat Dagmar en Niek bij zich hadden, nog niet en wilde die wel met hen proberen. De anderen kozen voor Amon-Ra.

Anno 1503

Dagmar en Niek hadden Anno 1503 meegenomen. Ze hadden het al eens met zijn tweeën gedaan en het was niet fantastisch, maar ze wilden het nog wel eens met meer proberen. Bas, die altijd graag iets nieuws probeert en het ernaast te spelen Amon-Ra al kende, schoof aan.
Niek en Dagmar waren de eersten die een tweede pionier konden bouwen en daarmee een gebouw mochten kiezen. Bij de uitleg hadden ze al aangekondigd dat een werf het nuttigst is en ze kozen beiden dan ook voor een werf als hun eerste gebouw. Daarmee waren de werven op. Bas, die tot dan toe één schip had gebouwd, besloot daarop maar om helemaal niet meer aan schepen te doen, en zich volledig toe te leggen op de andere mogelijkheden voor overwinningspunten: gebouwen, kooplui en geld.
De strategie bleek in dit potje te werken. Terwijl Dagmar en Niek zoveel mogelijk schepen bouwden en driftig eilandjes verzamelden koos Bas de gebouwen die meer geld opleveren. Met dat geld konden dan weer extra blauwe goederen worden gekocht voor zijn kooplui. Dat was wel nodig, want hij moest er zes hebben en bij het dobbelen kon hij ze alleen krijgen bij de vrije keuze.
Aan het eind had Niek alle drie handelsposten en nog één plantage nodig, terwijl Dagmar alle vier plantages had, en nog één handelspost moest hebben. Dat vergt echter wel dat je het goede eiland op het bord weet te vinden. Daarnaast had Niek bijna zijn vierde gebouw en Dagmar 24 goud, waarmee ook hun derde overwinningspunt in zicht kwam.
Anno 1503 is gebaseerd op een computerspel dat ik (Bas) niet ken, en heeft ook typische plaatjes in computerspelstijl. Dat maakt het erg lastig om de verschillende goederen en gebouwen te onderscheiden. Het gaat daarmee ook niet erg leven, goederen blijven "paars" en "oranje", in plaats van baksteen en doek. Wat de blauwe zijn weet ik nog steeds niet. Ook de bevolking bleef meer "1, 2, 3 en 4", dan burgers, kooplui en weet ik veel wat.
Daarnaast blijft de geluksfactor van de dobbelsteen belangrijk. Wel heb ik het gevoel dat het wat minder uitmaakt dan bij Kolonisten, omdat altijd iedereen (of een enkele keer niemand) een kaartje krijgt. Alleen de soorten verschillen.

Uitslag: Bas 3, Dagmar en Niek 1
Waardering: allen 3

Amon-Ra

Spelers: Dirk Jan, Judith, Peter Hein en Willemien

Dirk Jan en Peter Hein hadden dit spel al eens eerder gespeeld, voor Judith en Willemien was het nieuw. Amon-Ra is redelijk complex, en het duurde even een paar rondes voor iedereen het spel goed onder de knie had. Peter Hein profiteerde daarvan door bij de eerste puntentelling aan beide oevers van de Nijl de bonus te scoren voor het gebied met de meeste piramides. Dit werd beslist door de tiebreaker; in ieder gebied was op dat moment precies één piramide gebouwd, die van Peter Hein hadden nog een extra bouwsteen. De anderen compenseerden deze achterstand door de inzet van bonuskaarten, die Peter Hein weer niet had.
In het tweede gedeelte van het spel werd er soms wat forser geboden op de provincies, maar nooit meer dan tien goudstukken. Dankzij oplettendheid van Willemien bleek dat de machtkaart die acht goudstukken oplevert, dit te doen voor een provincie in plaats van de normale inkomsten, en niet standaard acht goudstukken op te leveren. Dirk Jan en Peter Hein hadden dit altijd anders gespeeld, en de hoeveelheid geld in het spel was nu dan ook een stuk lager.
Willemien concentreerde zich in de tweede ronde op het vergaren van provincies met tempels erin, en zorgde er in de laatste ronde voor dat de tempel op ‘3’ uitkwam, wat haar negen bonuspunten opleverde. Dirk Jan had nu fors ingezet op het bouwen van piramides, en samen met weer bonuskaarten scoorde hij genoeg punten voor de overwinning. Peter Hein trok maar geen bonuskaart en moest het ook zonder bonuspunten van meeste piramides of tempels doen, en scoorde nu minder punten dan bij de eerste telling. Judith had te weinig piramides, en trok ook maar niet de gewenste machtkaarten. Dat drukte haar waardering van het spel wat, maar de anderen waren zeker goed te spreken.

Uitslag: Dirk Jan 45, Willemien 42, Peter Hein 38, Judith 33
Waardering: Dirk Jan, Peter Hein en Willemien 4, Judith 3

Zahltag

Spelers: Bas, Dagmar en Niek

Voor alle spelers was het spel nieuw, zodat het lastig was om een juiste strategie te bepalen. Door een lage aanneemsom te bieden voor bouwprojecten kun je ervoor zorgen dat je projecten mag uitvoeren. Je krijgt dan uiteraard het geld van de bouwopdracht. Bied je echter hetzelfde (laagste) bedrag als een medespeler dan wordt de klus voor een schijntje geklaard. 
Niek bood laag in het begin waardoor zijn werklui snel aan de bak kwamen. Doordat er ook snel een Zahltag (payday) kwam hoefde hij ook nog eens minder aan zijn werklui te betalen. Nadat hij daarna nog een paar vette opdrachten binnen kon halen was de strijd al bijna gestreden. Bas kwam op het eind nog sterk terug met een paar goede orders, maar Niek bleef hem nog net voor.
Het spel kent een behoorlijke geluksfactor en is niet altijd even logisch (waarom hoef je geen salaris aan je werklui te betalen als ze aan een opdracht bezig zijn?).

Uitslag: Niek 37, Bas 33, Dagmar
Waardering: Dagmar 2½, Bas en Niek 2

terug naar boven