startpagina terug naar Spel aan de Maas
terug naar sessieoverzicht jaargang 2
ga naar het vorige verslag ga naar het volgende verslag
Sessieverslag Spel aan de Maas, 5 november 2002

Spelers: Bas, Dagmar, Dirk Jan, Frank, Hieke, Niek, Peter Hein, Poek, Sten, Wendy en Willemien

Locatie: Wendy

Gespeelde spellen:

Meine Schafe Deine Schafe: potje 1 potje 2
North & South
Magelaen
Cannes
Nautilus
Beestenboel
Rasende Roboter

Vanavond was het allemaal een chaotisch geheel: spelers die verspreid over de avond binnenkwamen, hulpvaardige heren die de door een niet bij name te noemen persoon naar de Filistijnen geholpen computer van Wendy probeerden aan de praat te krijgen en niet direct meespeelden, en verschillende wensen over wat er gespeeld ging worden. Trouwe lezertjes zullen begrijpen dat het voor de verslaggever een hele toer was hier een samenhangend verslag van te schrijven. Gelukkig gingen Dirk Jan en Niek gewoon door met oorlog voeren, wat het alweer een beetje overzichtelijker maakte.

Meine Schafe Deine Schafe

Spelers: Dagmar, Hieke, Wendy en Willemien

De avond begon strijdlustig: Bas en Peter Hein bonden eerst de strijd aan met de computerproblemen, Dirk Jan en Niek probeerden een eind te maken aan een bloedige en langdurige burgeroorlog, en de dames begonnen de avond met een schapenoorlog. Nu ja, dat is de Franse titel van het spel; in Duitsland is zo’n verwijzing natuurlijk taboe, en werd het een wat neutralere titel.
Dagmar en Wendy hadden dit al op Spiel gespeeld, en waren enthousiast genoeg om het mee te nemen. Voor Hieke en Willemien was deze Carcassonne-variant nieuw. Dat was in het spel niet te merken, zoals de uitslag laat zien. Willemien had een weiland met veertien schapen gemaakt, en vond het wel mooi geweest. Ze paste als eerste, en scoorde zo zes extra punten. Dagmar had een even groot weiland. Ze dacht dat ze wel geen grotere zou kunnen maken, en hield er snel daarna ook mee op. Hieke probeerde Wendy dwars te zitten, wat niet echt lukte: haar pogingen resulteerden in een weiland met twintig schapen voor Wendy. Hiermee kwam Wendy op gelijke hoogte met Willemien, maar omdat Willemiens tweede weiland meer schapen bevatte, won ze toch. Iedereen had zich wel vermaakt met het spel.

Uitslag: Willemien 20, Wendy 20, Hieke 17, Dagmar 17
Waardering: Wendy en Willemien 3½, Dagmar en Hieke 3

North & South

Spelers: Dirk Jan en Niek

De derde avond schoot het spel een stuk minder op. Meer eenheden zorgen er voor dat er langer over de zetten moet worden nagedacht. Ook deze avond heeft het Noorden beter door hoe gemarcheerd moet worden: vaak gooit Dirk Jan vier of hoger voor de marsen. Het Zuiden heeft, net als de eerste  twee avonden, veel minder zin in lopen. De beschikbare marsen worden ook nu wel besteed aan het ingraven van de troepen. Omdat het Noorden nu een ruime overmacht heeft, denkt Dirk Jan de hoofdstad van het Zuiden, Richmond, met een massale aanval in te kunnen nemen. Helaas voor hem verkijkt hij zich op de gefortificeerde Zuidelijke Elite troepen. Wanneer hij alle eenheden direct in de aanval had ingezet, was er nog kans op succes geweest. Maar door de versterkingen stuksgewijs op te laten draven, lopen de verliezen aan Noordelijke zijde flink op. De aanval wordt dan ok afgebroken. De restanten van het leger vallen terug op Washington en Petersburg. Ondertussen heeft het Zuiden een aanvalsmacht door het midden van het bord naar het noorden gestuurd: Cincinnati, Chilicote enz. enz. worden slechts door een handvol milities verdedigd en vallen dan ook gemakkelijk in handen van het Zuiden. De aanvallende legers winnen hierdoor aan kwaliteit en zijn alleen met sterke Noordelijke eenheden tegen te houden. Dirk Jan durft zijn sterke eenheden niet uit Washington te laten gaan. Niek laat nog wat extra eenheden aan de westkant langs Washington naar het Noorden oprukken. Intermezzo: Inmiddels waren ook Frank en Poek aangekomen, en even later Sten. Frank ging eerst eens een kijkje nemen hoe het er met de PC van Wendy voor stond, terwijl Poek het schapengeweld gade sloeg. Toen alle negen spelers bij elkaar kwamen om te beslissen wat er vervolgens gespeeld zou worden, duurde het even voor iedereen er uit was. De spelers van Meine Schafe Deine Schafe wilden graag verder met Magelaen, wat ook gold voor Sten. Bas had Cannes meegenomen voor Peter Hein, dat deze graag wilde proberen. Frank tenslotte had eerder aangegeven graag Nautilus en/of Tikal te spelen, en was ook al niet van zijn keuze af te brengen. Poek sloot zich bij hem aan. Uiteindelijk doorbrak Hieke de patstelling, en begon met Frank en Poek aan Nautilus. Frank kreeg zo zijn zin, en aangezien Cannes prima met twee spelers gespeeld kan worden, vonden Bas en Peter Hein het ook wel best zo.

Magelaen

Spelers: Dagmar, Sten, Wendy en Willemien

Met het Spellenspektakel net achter de rug, moest er vanavond natuurlijk ook een van de vele nieuwe spellen gespeeld worden, die daar gepresenteerd werden. De keuze viel op Magelaen, waar Wendy en Sten tijdens het spektakel al kennis mee hadden gemaakt.
Magelaen is een biedspelletje dat over ieder willekeurig thema zou kunnen gaan. De eerste keer dat je het speelt is het moeilijk om de voor- en nadelen van het bieden op een kaart te doorzien. Het is erg frustrerend om eerst zelf een kaart voor 16 te open, terwijl de volgende voor 9 wordt verkocht. Wat nu echt een goede strategie is…? Maar als je zorgt dat je een paar schepen op ontdekkingsreizigers hebt staan die punten opleveren en je tegelijkertijd voldoende geld bij elkaar kunt sprokkelen, kun je een eind komen. Dit was de strategie waar Sten voor koos. Hij had geleerd van zijn eerste spelletje, waarbij hij als laatste eindigde. Nu klopte alles, en won hij het spel met gemak. Dagmar had het iets minder door, en eindigde kansloos laatste.

Uitslag: Sten 54, Wendy 46, Willemien 45, Dagmar 18
Waardering: Wendy 3½, Dagmar en Sten 3, Willemien 2½

Cannes

Spelers: Bas en Peter Hein

Cannes is een van de nieuwe Splotterspellen, dat op Spiel hoge ogen gooide. Peter Hein was dus wel benieuwd, en Bas, die als co-star op de doos vermeld staat, kon het prima uitleggen. In Cannes is het de bedoeling films te produceren en uit te brengen. Er zijn drie genres: actiefilms, SF-films en meisjesfilms. De verschillende films hebben verschillende inputs nodig (zo kan een actiefilm het zonder script stellen, en een SF zonder sterren), die je verkrijgt door het opbouwen van een netwerk. Oorspronkelijk was het thema het produceren van spelletjes, maar er werd tot een ander thema besloten omdat dat wellicht toch iets te veel voor de incrowd geschikt is.
Peter Hein specialiseerde zich in het verwerven van computers, die hem uiteindelijk interessante scripts en spectaculaire effecten opleverden. Het was dan ook logisch dat hij zich eerst ging toe leggen op het produceren van Mad Trek Wars, delen II en III. Bas haalde eerst de ingrediënten voor een paar geslaagde tearjerkers bij elkaar, maar besloot zich toch maar te specialiseren in de wat plattere actiefilms. Peter Hein was nu door zijn special effects heen, en maakte de ene romantische draak na de andere. Gelukkig kon hij het goed vinden met de recensenten. Zij prezen zijn films de hemel in, wat hem veel geld opleverde. Bas was iets minder gelukkig in het opbouwen van een netwerk, zodat hij er maar moeilijk in slaagde goed lopende films af te leveren. Uiteindelijk deden beiden al het werk grotendeels op eigen kracht en door hard werken: voor feesten en netwerken op de golfbaan was geen tijd geweest. Er moest geld verdiend worden! Uiteindelijk was Peter Hein hier het beste in geslaagd, mede door zijn goede relaties met enkele kunstredacties, die inmiddels wel enkele Korsakov-patiënten onder de redactieleden rijker zullen zijn.

Uitslag: Peter Hein 98, Bas 84
Waardering: Bas 4, Peter Hein 3½

Nautilus

Spelers: Frank, Hieke en Poek

Frank wilde graag Nautilus spelen. Poek en Hieke schoven aan. Eerst werden nog even  snel de belangrijkste regels doorgenomen. Ook tijdens het spel moesten de regels regelmatig geraadpleegd worden: het is gewoon een boel om in een keer te onthouden. Frank en Hieke bouwden de onderwaterstad naar rechts uit en bemanden al snel dezelfde onderzoeksbases. Poek breidde de stad naar de andere kant uit en dook met twee en later zelfs drie onderzeeboten de diepte in. Erg veel geluk met het bergen van schatten had ze niet, ze borg veel schatten met waarde 0. Doordat ze geen experimenteerbasis in bedrijf had, kon ze ook geen schatten bekijken. Frank had duidelijk meer geluk, hij borg de meeste Atlantisfiches. Hieke bemachtigde het fiche 3 voor zowel de trainingsbases als de analysebases. Frank slaagde er niet in het fiche van de trainingsbases van Hieke over te nemen, maar wist nog wel het fiche 3 voor de technische bases van Poek af te pakken. Omdat het ondertussen al over elven was, werd besloten het spel voortijdig af te breken.
Bij de puntentelling bleek Poek niet veel schatten geborgen te hebben die ze met haar bonuskaart kon opwaarderen. Frank had de meeste ruïnes van Atlantis opgedoken, maar dit leverde toch niet genoeg op voor een eerste plaats.

Score: Hieke 72, Frank 60, Poek 27
Waardering: Frank en Hieke 3, Poek 2½

Beestenboel

Spelers: Bas/Willemien, Peter Hein, Sten en Wendy

Na Magelaen trok Wendy nog een nieuw spelletje uit de kast, in de vorm van Beestenboel. Dit is een Set!-variant voor kinderen, waarop het ontbrekende dier op een kaart zo snel mogelijk aangewezen moet worden. Als variant op de regels moest er eerst het bijbehorende dierengeluid gemaakt worden, maar daar werd snel van af gezien. Willemien zag het eerst niet zo zitten, en Bas kwam haar min of meer vervangen. Ook Peter Hein kwam meespelen, en samen domineerden beide heren het spel. Wendy wist ook nog wat dieren aan te wijzen, voor Sten was het echt te laat. Niemand nam het spel echt serieus, en statistieken werden er niet genoteerd.

Meine Schafe Deine Schafe

Spelers: Peter Hein en Willemien

Met Dirk Jan erbij werd er naar een spel gezocht dat snel is en geschikt voor vijf spelers. Rasende Roboter werd als optie genoemd, maar daar had Peter Hein weer weinig trek in. Willemien was solidair met hem, en samen speelden ze nog een potje Meine Schafe Deine Schafe.
Beide spelers hadden wel een vermoeden waar de andere mee speelde, maar pas na een tijdje werd dat duidelijk. Het speelbord ontwikkelde zich als een rechthoek: telkens als Peter Hein een hoekje voor zichzelf creëerde om de volgende beurt twee fiches te mogen pakken, dook Willemien erin en was hem voor. Toen de zak uiteindelijk leeg was, had ze dus veel meer tegels tot haar beschikking. Het echte weiland maken begon nu pas, waarbij Peter Hein zich toelegde op middelgrote weilanden, en een verdacht weiland met zwarte schapen onbeheersbaar groot maakte. Dat lukte aardig, en hij paste, om toch maar de bonuspunten te incasseren. Zijn tegels waren ook zo’n beetje op, maar dat gold zeker niet voor Willemien. Met wat ze nog in de hand had, kon ze een weiland van maar liefst achttien schapen maken, en bleef Peter Hein, inclusief bonus, twee punten voor.

Uitslag: Willemien 18, Peter Hein 16
Waardering: Willemien 3½, Peter Hein 3

Rasende Roboter

Spelers: Bas, Dirk Jan en Wendy

Bas en Wendy konden na Beestenboel blijkbaar geen genoeg krijgen van puzzelspelletjes, en trokken Rasende Roboter uit de kast. Dirk Jan is een groot Robo-fan, en wilde het ook graag spelen om de bittere nasmaak van een negatieve wending in zijn strijd tegen de Confederatie weg te spoelen.
Er werd gespeeld tot alle fiches opwaren. Bas kwam hier uiteindelijk als winnaar uit de strijd, met Wendy als goede tweede daar vlak achter. Het was al laat, en verdere uitslagen of waarderingen zijn niet genoteerd. Met dat laatste zal het wel goed zitten, blijkens het enthousiasme van de spelers.  

terug naar boven