terug naar het overzicht met artikelen
Spelauteur onder het vergrootglas: Bruno Faidutti
(dit artikel is eerder gepaatst op de website van het spellenspektakel)

Bruno Faidutti (de man met baard en bril) is de bedenker van onder andere Machiavelli. Dit kaartspel is in Nederland inmiddels al meer dan 100.000 keer verkocht. Op de foto kijkt hij ingespannen naar het bord van de nieuwe versie van Warrior Knights waar hij momenteel mee bezig is.
bruno faidutti

Wie is Bruno Faidutti?

Je bent nu werkzaam als spelauteur. Wat voor een opleiding heb je gedaan en heb je ook nog een ander beroep uitgeoefend voor je je op het maken en uitgeven van spellen ging richten?

Ik ben geen “spellenontwerper van beroep”. Ik werk als docent en ontwerp spellen als hobby. Wat betreft mijn opleiding, ik heb een mastertitel in economie, sociologie en een PhD (doctorstitel) in geschiedenis. Ik ben een soort van multi-geleerde intellectueel.

Wat doe je als je niet bezig bent met je werk? Heb je hobby’s?

Zoals ik al aangaf zijn spellen mijn belangrijkste hobby. Dit betekent dat ik veel spellen speel, bordspellen, maar ook larp (live action role playing) en poker en daarnaast dus spellen ontwerp. Verder ben ik een dwangmatige lezer en hoewel mijn Engels niet super is, lees ik voornamelijk Engelse boeken omdat ik dan een beetje langzamer lees en ze dus langer meegaan.

Je hebt een erg interessante website (www.faidutti.com), waar niet alleen informatie over je eigen spellen op staat, maar ook artikelen over spellen en je eigen ideale spellenbibliotheek. Waarom heb je zo’n uitgebreide website?

De eerste reden is dat ik één van de eerste spellenontwerpers was met een eigen website. De website groeide jaar na jaar groter. Ik ben er inmiddels ongeveer tien jaar mee bezig. De tweede reden is dat ik denk dat mijn website als reclame kan dienen voor mijn spellen, en ik denk dat het eerlijk is ten opzichte van de uitgevers van mijn spellen dat ik mijn deel van de promotie van mijn spellen op me neem. De derde reden is dat ik het leuk vind om spelrecensies te schrijven.

Aan je website te zien speel je vaak spellen van andere spelauteurs?  Wat is je favoriete spel van iemand anders?
Waarschijnlijk Cosmic Encounter, ook al heb ik het de afgelopen twee á drie jaar niet gespeeld, het blijft het meest fantasierijke spel dat ooit ontworpen is.

Het ontwerpen van spellen

Op welk moment besloot je om van spellen ontwerpen je beroep te maken en waarom?

Ik beschouw mezelf niet als een professionele spellenontwerper. Ik heb overwogen om mijn reguliere baan op te zeggen om full time spellen te gaan ontwerpen, maar dat heb ik om twee redenen niet gedaan. De eerste reden is dat ik niet zeker weet of ik nog even creatief zal zijn als ik weet dat ik er mijn inkomen mee moet verdienen en de tweede reden is dat het belangrijk voor me is om met mijn werk een maatschappelijke bijdrage te leveren. Ik denk niet dat ik me goed zou voelen als ik alleen maar voor het geld zou werken, zelfs niet voor het beetje geld dat je kan verdienen met het ontwerpen van spellen.

Kun je iets vertellen over hoe je op het idee voor een nieuw spel komt?

Poeh, wat een vraag! Het belangrijkste punt is voor mij de wisselwerking tussen thema en mechanisme. Het maakt niet uit of het ontwerp begon met een thema of een mechanisme, in beide gevallen beïnvloeden ze elkaar. Ik begin bijvoorbeeld met een mechanisme waar een bepaald thema bijpast om er vervolgens achter te komen dat een ander mechanisme het thema nog beter laat uitkomen en zo verder.

Werk je wel eens samen met andere spelauteurs en zo ja op welke manier dan?

Dat doe ik zo vaak als ik kan omdat ik het leuk vindt en omdat ik er goed in ben. Ik ben er goed in om ideeën waar andere ontwerpers mee vast zijn gelopen verder uit te werken en ik ben er goed in om spelregels duidelijk op te schrijven, iets wat ontzettend belangrijk is als je samenwerkt.

Hoe zou je je eigen spellen omschrijven? (familiespel, spel voor liefhebbers, thematisch, abstract)

Ik heb verschillende soorten spellen ontworpen, sommige heel simpel zoals Babylone en Knock Knock!, anderen juist meer complex zoals Valley of the Mammoths en Mysterie van de Abdij. Ik probeer spellen te ontwerpen die ik zelf zou willen spelen en dat betekent dat er in de meeste van mijn spellen wat bluf, veel speler interactie en een beetje geluk zit.

Je speelt vast je eigen spellen heel vaak. Maken je tegenstanders nog een kans om je te verslaan?

Meestal speel ik mijn spellen niet meer zodra zij eenmaal zijn uitgegeven, behalve als ik ze moet demonstreren. Ik speel liever andere spellen, zowel oude favorieten als de nieuwe spellen die ik mee naar huis heb genomen van de laatste editie van Spiel in Essen. Hoewel ik niet erg goed ben in mijn eigen spellen, ben ik wel erg goed in nieuwe spellen. Dit betekent dat als ik een spel meeneem naar een spellenavond en we gezamenlijk de spelregels ontdekken tijdens de eerste keer spelen, ik dit potje meestal win. Maar ik denk niet dat er een spel is dat ik van geoefende spelers vaak zou kunnen winnen.

Op welk spel dat je gemaakt hebt, ben je het meest trots en waarom?

Er zijn drie spellen waar ik erg trots op ben en wel om verschillende redenen. Machiavelli omdat ik nog steeds denk dat het het beste blufspel is op poker na. Mysterie van de Abdij omdat deductie spellen de moeilijkste spellen zijn om te ontwerpen en het een hele uitdaging was om een goed werkend chaotisch deductie spel te maken. Knightmare Chess omdat het echt iets heel anders is.

Lees je de recensies die in bladen en op internet over je spellen worden geschreven en beïnvloeden de op- en aanmerkingen hierin je nieuwe spellen?

Ik lees alle recensies die ik kan vinden, maar meer uit nieuwsgierigheid dan om mijn manier van ontwerpen te veranderen.

Wat is de beste tip die iemand je ooit gegeven heeft over het ontwerpen en/of uitgeven van spellen?

Ik denk dat dat was toen Cyrille Daujean suggereerde om hem alle grafische elementen van Machiavelli te laten afhandelen.

Stel, een bedrijf benadert je en wil één van je spellen cadeau doen aan al hun medewerkers. Welk spel zou jij hen aanraden om te kopen?

Babylone omdat het eenvoudig, origineel, in tien seconden uit te leggen en in twee minuten te spelen is.
 
De toekomst

Is er iets dat je nog heel graag zou willen bereiken (bijvoorbeeld het winnen van een bepaalde prijs, een bepaald aantal spellen verkopen, etc.)?

Ik weet niet wat ik liever wil, het winnen van de Spiel des Jahres, het uitbrengen één van mijn spellen door Hasbro of om een oud spel van mij over Proust karakters af te maken en laten uitgeven. Ik kan me niet voorstellen dat deze drie te combineren zijn: het winnen van de Spiel des Jahres verkiezing met een spel over Proust uitgegeven door Hasbro.

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten en ons iets vertellen over wat we aan nieuwe spellen van jouw hand kunnen verwachten?

2005 is een druk jaar voor me geweest en 2006 zou rustiger moeten worden met slechts twee of drie nieuwe spellen in de planning tot nu toe. De nieuwe versie van Warrior Knights wordt interessant. Ik heb de definitieve versie nog niet af, maar er zitten veel van ideeën in verwerkt en ik vond het ontzettend leuk om aan dit spel te werken.

Dagmar
terug naar boven