terug naar het overzicht met artikelen
Sint & Spel

Gisteren (5-12-2000) stond er op de eerste pagina van de Voorkant in de Volkskrant een artikel over spelletjes. Een korte samenvatting en enig commentaar.

Ruim honderd miljoen gulden geven Nederlanders jaarlijks aan spelletjes uit, volgens het artikel, met een piek rond Sinterklaas en Kerst. En dat wordt nog meer is de verwachting. Het uitbrengen van een spel is zo eenvoudig nog niet, blijkt uit het verhaal van de maker van Mind Power. En veel verdienen doet het ook al niet, voor een beginnend uitvinder zo’n 5 tot 10 procent van de bruto-verkoopprijs.
In een beetje speelgoedwinkel kun je kiezen uit honderden spelletjes (dit lijkt mij een beetje overdreven, alleen in de echte speciaalzaken is het aanbod zo uitgebreid). Het aanbod is lange tijd blijven steken op klassiekers als Monopoly, Risk, Triviant, Stratego en Scrabble. Sinds enkele jaren hebben fabrikanten en uitgevers het aanbod verrijkt met fantasiespellen uit het buitenland. Daarnaast hebben uitgevers eigen afdelingen die spellen bedenken en uitwerken. Er komen veel ideeën bij uitgever Jumbo binnen. Mensen laten zich graag inspireren door de actualiteit, waardoor na de Tour de France de ganzenbord-klonen in een fietsjasje binnenstromen, en na een Elfstedentocht in de schaatsversie. Slechts een heel enkel spel wordt goed genoeg geacht voor uitgave.
Vervolgens komt Kris Burm, de bedenker van o.a. de spellen Gipf, Balanx, en Invers aan het woord. Hij is de vaandeldrager van het abstracte spel. ‘Onder uitgevers heerst de opvatting dat er geen markt is voor denkspellen..... ik weiger dat te geloven. De interesse voor deze spelletjes is verdwenen omdat ze worden doodgezwegen. De media vinden denkspelletjes niet interessant. Een spel waarover de consument nooit iets hoort of leest, bestaat niet.’
De speelgoedbranche verwacht dat Sinterklaas en de Kerstman thematische en strategische spellen zullen schenken. Spelfreaks denken dat Kolonisten de December-hit wordt (is dit al niet enige jaren het geval?). Ook spelletjes die zijn afgeleid van tv-programma’s, onder meer Weekend Miljonairs, zijn populair. Ben Leijten, een productontwikkelaar bij Jumbo, denkt dat de toenemende belangstelling voor spelletjes een reactie is op de informatiemaatschappij. ‘Veel mensen zitten de hele dag achter de computer. 's Avonds hebben ze behoefte aan sociaal contact en interactie.’
Verder staan er bij het artikel twee lijstjes met de top-tien van spelletjes van het najaar 2000.

Bij kinderen:
1. Lectron junior
2. Domino express classic
3. Tic Tac Toc
4. Dominostenen met brug
5. Visspel
6. Party & Co junior
7. Lotto Winnie de Pooh
8. Bingo molen
9. Pisa
10. Euro zakgeldspel

Bij Volwassenen:
1. Scrabble
2. De Kolonisten van Catan
3. Party & Co
4. Weekend Miljonairs
5. In de ban van de Ring
6. Risk
7. Rolit
8. Hotel
9. Euro Monopoly
10. Trivial Pursuit (fam. Editie)

Het eerste dat opvalt is dat de winnaar van de Speelgoed van het Jaar verkiezing in de categorie 12 jaar en ouder, Tik Tak Boem, op geen lijstje te bekennen is. Vreemd als je bedenkt dat het een publieksprijs is. Blijkbaar stemt de portemonnee iets anders. Verder is de nummer één erg verrassend; je zou denken dat er in ieder huishouden al een exemplaar van Scrabble aanwezig is. Hotel is in mijn ogen een duidelijk kinderspel, wat doet die in het volwassen lijstje? Grootste verrassing is misschien wel de hoge notering van In de Ban van de Ring, dat nog maar enkele maanden op de markt is. De presentatie van dit spel is niet met een grote reclamecampagne gepaard gegaan (wij hebben in ieder geval geen commercials gezien). Zo zie je maar weer: goede spellen verkopen zichzelf, al zal in dit geval de naam en de vormgeving ook hebben bijgedragen aan de populariteit.
Bij nader bekijken van de lijstjes blijkt dat de bron Intertoys is. De totale spellencijfers zullen wel een ander beeld geven. Alhoewel we natuurlijk realistisch moeten blijven. Verreweg het grootste gedeelte van de honderd miljoen wordt in grote zaken als Blokker, V&D, Bart Smit en Intertoys gespendeerd. Slechts een heel klein percentage gaat naar een spellenspeciaalzaak.
Hoe dan ook: het kopen en spelen van bordspellen lijkt weer in de lift te zitten, wat iedere spellengek zal toejuichen

-WW

terug naar boven